Kodeks Równego Traktowania

Kodeks Równego Traktowania

Szkoły Podstawowej im. Jana Kochanowskiego

w Brzezinkach

 

Konstytucja RP w art. 32 stanowi, że wszyscy są wobec prawa równi i wszyscy mają prawo do równego traktowania przez władze publiczne (ust. 1). Nikt nie może być dyskryminowany w życiu politycznym, społecznym lub gospodarczym z jakiejkolwiek przyczyny (ust. 2).”

 

Przepisy prawa:

 

  1. Konstytucja RP z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz. U. z 1997 r. Nr 78, poz. 483,
    z późn. zm.).

  2. Deklaracja Praw Człowieka, (przyjęta i proklamowana rezolucja Zgromadzenia Ogólnego ONZ 217 A (III), w dniu 10 grudnia 1948).

  3. Konwencja o Prawach Dziecka przyjęta przez ZGROMADZENIE OGÓLNE NARODÓW ZJEDNOCZONYCH dnia 20 listopada 1989 roku.

  4. Ustawa z dnia 07.09.1991 r. o systemie oświaty ( tekst jednolity Dz.U. z 2004 r., Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.).

  5. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 10.05.2013 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie nadzoru (Dz. U. 2013, poz. 560).

 

My, kadra pedagogiczna oraz pracownicy i pracownice Samorządowej Szkoły Podstawowej w Brzezinkach oświadczamy, że respektujemy obowiązujące w Polsce przepisy dotyczące przeciwdziałania dyskryminacji i równego traktowania oraz dokładamy wszelkich starań, aby zapewnić ich przestrzeganie w naszej szkole. Zdajemy sobie sprawę, że niektóre osoby i grupy społeczne w Polsce doświadczają niesprawiedliwego, gorszego traktowania ze względu na narodowość, pochodzenie etniczne, kolor skóry, wyznanie lub bezwyznaniowość, płeć, stopień sprawności, orientację seksualną, stopień zamożności i inne cechy. Jesteśmy przekonani, że równe traktowanie jest podstawowym prawem każdego człowieka, dlatego przeciwstawiamy się wszelkim formom dyskryminacji, uprzedzeń, stereotypów oraz mowie nienawiści. Aktywnie dążymy do tego, aby nasza szkoła była miejscem otwartym i bezpiecznym, w którym każda osoba jest darzona szacunkiem, może uczyć się oraz w pełni rozwijać swój potencjał, niezależnie od swojej narodowości, pochodzenia etnicznego, koloru skóry, wyznania lub bezwyznaniowości, płci, stopnia sprawności, orientacji seksualnej, stopnia zamożności i innych cech.

Naszym celem jest zapewnienie każdemu uczniowi i każdej uczennicy naszej szkoły równego dostępu do edukacji w atmosferze szacunku i poszanowania jej/jego praw. W tym celu okładamy wszelkich starań, aby uczniowie i uczennice, ich rodzice lub opiekunowie prawni, kadra pedagogiczna oraz pracownice i pracownicy naszej szkoły nie doświadczali dyskryminacji, stereotypizacji i uprzedzeń oraz mowy nienawiści ze strony innych członków i członkiń kadry pedagogicznej, pracownic i pracowników szkoły, uczniów i uczennic oraz ich rodziców lub opiekunów prawnych. Zobowiązujemy się do:

  • reagowania na przejawy dyskryminacji, stereotypizacji i uprzedzeń oraz mowy nienawiści,

  • zapobiegania dyskryminacji, stereotypom i uprzedzeniem oraz mowie nienawiści poprzez podnoszenie wiedzy i kompetencji kadry pedagogicznej, pracownic i pracowników szkoły, uczniów i uczennic oraz ich rodziców bądź opiekunów prawnych,

  • promowania wśród społeczności szkolnej wartości i postaw związanych z szacunkiem i równym traktowaniem oraz kształtowania odwagi cywilnej w reagowaniu na przejawy dyskryminacji, stereotypów i uprzedzeń.

W naszej szkole dbamy o zapewnienie równego dostępu do edukacji oraz kształtujemy postawy i promujemy wartości związane z szacunkiem i równym traktowaniem poprzez planowane i prowadzenie systematycznych działań obejmujących:

  • Godziny wychowawcze w każdej klasie, dotyczące tematyki przeciwdziałania dyskryminacji, uprzedzeniom, stereotypom i mowie nienawiści, prowadzone w sposób dostosowany do wieku uczniów i uczennic oraz uwzględniający potrzeby szkoły i klasy w tym zakresie.

  • Prowadzenie edukacji antydyskryminacyjnej i uwzględnianie edukacji antydyskryminacyjnej w rocznym planie wychowawczym.

  • Dbanie o to, aby wszyscy uczniowie i uczennice mieli równą możliwość korzystania i aktywnego uczestnictwa w wydarzeniach organizowanych przez szkołę (np. w wycieczkach klasowych, świętach szkolnych, zajęciach dodatkowych).

  • Systematyczne podnoszenie kompetencji pedagogicznej w zakresie równego traktowania, przeciwdziałania stereotypom, uprzedzeniom, dyskryminacji, mowie nienawiści oraz przemocy motywowanej uprzedzeniami.

  • Współpracę rady pedagogicznej z organizacjami pozarządowymi działającymi na rzecz równego traktowania oraz przeciwdziałania stereotypom, uprzedzeniom i dyskryminacji.

Zgłoszenia dotyczące sytuacji wymagających reakcji szkoły w kontekście równego traktowania przyjmuje Pełnomocnik Dyrekcji ds. Równego Traktowania. Funkcję tę w naszej szkole pełni Pani Olga Zawodnik Purtak.

Do zadań Pełnomocnika Dyrekcji ds. Równego Traktowania należy:

  • Przyjmowanie zgłoszeń dotyczących sytuacji wymagających reakcji szkoły w kontekście równego traktowania.

  • Przekazanie zgłoszonej sprawy do dalszego postępowania, w tym poinformowanie dyrekcji.

  • Dbanie o informowanie osoby zgłaszającej o przebiegu sprawy.

Sytuacje wymagające reakcji w kontekście zapewnienia równego traktowania w szkole można zgłaszać do Pełnomocnika Dyrekcji ds. Równego Traktowania osobiście (np. podczas zebrań dla rodziców lub dyżurów pedagogicznych) telefonicznie pod numerem: 3110746 od poniedziałku do piątku w godzinach 08:00 - 12:00 lub mailowo na adres: brzezinki@gmail.com

Reakcja szkoły obejmuje:

  • Przyjęcie zgłoszenia.

  • Zebranie informacji dotyczących zgłaszanej sytuacji, które pozwolą dokonać jej analizy oraz wypracować propozycje rozwiązań.

  • Analizę zasadności zgłoszenia.

  • Sformułowanie propozycji rozwiązania i ew. przeprowadzenie interwencji.

Jednocześnie zobowiązujemy się do bieżącego monitorowania przestrzegania standardów równego traktowania w naszej szkole poprzez:

  • Przeprowadzanie corocznie uroczystości szkolnej Dzień Praw Człowieka i zgłaszania po jej zakończeniu zauważonych przejawów nierównego traktowania,

  • Prowadzenie godzin wychowawczych umożliwiających uczniom i uczennicom podzielenie się swoimi doświadczeniami i opiniami odnośnie przestrzegania standardów równego traktowania w szkole,

  • Organizację spotkań i szkoleń prowadzonych przez podmioty zewnętrzne, dotyczących monitorowania przestrzegania standardów równego tratowania w naszej szkole.

Informacja o wejściu w życie KRT w naszej szkole oraz o treści jego zapisów będzie upowszechniana wśród społeczności szkolnej - kadry pedagogicznej, pracownic i pracowników szkoły, uczniów i uczennic oraz rodziców i opiekunów prawnych:

  • Na stronie internetowej naszej szkoły,

  • Na tablicach ogłoszeń w budynku szkoły, w tym w salach lekcyjnych,

  • Podczas rad pedagogicznych,

  • Podczas zebrań dla rodziców,

  • Podczas godzin wychowawczych,

  • W ramach współpracy pedagoga szkolnego z uczniami i uczennicami oraz rodzicami / opiekunami prawnymi.

 

Obowiązuje od 01 września 2015r.

 

Opublikowano: 14 marca 2025 13:03

Kategoria: Dokumenty szkolne

Załączniki:

kodeks rownego traktowania [53.5 KB]

Wyświetleń: 37

Wszelkie prawa zastrzeżone © Szkoła Podstawowa im. Jana Kochanowskiego w Brzezinkach

Realizacja: Superszkolna.pl