Wewnątrzszkolne Zasady Oceniania

 









WEWNĄTRZSZKOLNE ZASADY OCENIANIA

 

 

 

SZKOŁA PODSTAWOWA

 

IM. JANA KOCHANOWSKIEGO

 

W BRZEZINKACH

 

§ 1

  1. Wewnątrzszkolne Zasady Oceniania regulują zasady oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz przeprowadzania egzaminów w Szkole. Zasady oceniania z religii i etyki regulują odrębne przepisy.

  2. Wewnątrzszkolne Zasady Oceniania opracowano po konsultacjach przeprowadzonych wśród nauczycieli Szkoły, rodziców i uczniów.

  3. Wewnątrzszkolne Zasady Oceniania są zgodne z misją i wizją Szkoły.

  4. Przedmiotem oceniania wewnątrzszkolnego są wiadomości i umiejętności oraz zachowanie ucznia.

  5. Ocenianie wewnątrzszkolne osiągnięć edukacyjnych polega na rozpoznawaniu przez nauczycieli poziomu i postępów w opanowaniu przez uczniów wiadomości i umiejętności w stosunku do wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy programowej kształcenia ogólnego, określonej w odrębnych przepisach i realizowanych w szkole programów nauczania uwzględniających tę podstawę.

  6. Ocenianie zachowania ucznia polega na rozpoznawaniu przez wychowawcę klasy, nauczycieli oraz uczniów danej klasy stopnia respektowania przez ucznia zasad współżycia społecznego i norm etycznych oraz obowiązków określonych w statucie Szkoły.

  7. Ocenianie wewnątrzszkolne ma na celu:

    1. informowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i jego zachowaniu oraz o postępach w tym zakresie;  tym, co zrobił dobrze i jak powinien się dalej uczyć;

    2. udzielanie wskazówek do samodzielnego planowania własnego rozwoju;

    3. motywowanie ucznia do dalszych postępów w nauce i zachowaniu;

    4. dostarczenie rodzicom (prawnym opiekunom) i nauczycielom informacji o postępach, trudnościach w nauce, zachowaniu oraz specjalnych uzdolnieniach;

    5. umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno – wychowawczej;

    6. pobudzenie rozwoju umysłowego ucznia i rozwijanie poczucia odpowiedzialności za osobiste postępy;

    7. wdrażanie uczniów do systematycznej pracy i efektywnej samooceny.

  8. Ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje:

    1. formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych;

    2. ustalanie kryteriów oceny zachowania;

    3. ocenianie bieżące i ustalanie śródrocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz śródrocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania według skali i w formach określonych w § 6 i § 10;

    4. przeprowadzanie egzaminów klasyfikacyjnych;

    5. ustalanie rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania, według skali, o której mowa w § 12 ust. 2 i § 13 ust. 3 rozporządzenia oraz w § 6 i §10 ;

    6. ustalanie warunków i trybu uzyskania wyższych niż przewidywane rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania;

    7. ustalanie warunków i sposobu przekazywania rodzicom (prawnym opiekunom) informacji o postępach i trudnościach ucznia w nauce i zachowaniu oraz o szczególnych uzdolnieniach ucznia.

  9. Ocenianie szkolne obejmuje wiadomości i umiejętności ucznia wynikające z programów nauczania opartych o Podstawę Programową ze szczególnym uwzględnieniem umiejętności przyjętych jako priorytetowe, tzn.:

    1. Ocena wiedzy i umiejętności, niezbędnych do promowania do klasy wyższej;

    2. Umiejętności komunikacyjne, w tym: komunikacja werbalna w języku polskim, podstawowa w języku angielskim, umiejętność korzystania ze źródeł informacji, podstawowa umiejętność posługiwania się komputerem;

    3. Umiejętności społeczne, w tym: umiejętność współpracy w grupie – klasie; umiejętność odpowiedzialności – branie na siebie odpowiedzialności za wykonywanie zadań; umiejętność ponoszenia konsekwencji; komunikacja interpersonalna – asertywne wyrażanie opinii, obrona stanowiska, umiejętność rozwiązywania konfliktów;

    4. Umiejętności i dyspozycje psychologiczne: poczucie własnej wartości, dawanie sobie rady w sytuacjach trudnych, samodyscyplina, aktywność, elastyczność.

  10. Rolą oceny jest przede wszystkim informowanie uczniów o ich osiągnięciach, a także o brakach i trudnościach napotykanych w procesie uczenia się.

  11. Na ocenę wiadomości nie powinny mieć wpływu postawy szkolne i cechy osobowościowe ucznia.

  12. Ocena nie może mieć funkcji represyjnej.

  13. Nauczyciel jest bezwzględnie zobowiązany do przestrzegania jawności w wystawianiu ocen.

    1. Oceny są jawne dla ucznia i jego rodziców.

    2. Na prośbę ucznia lub jego rodziców nauczyciel uzasadnia swoją ocenę.

    3. Na wniosek ucznia lub jego rodziców dokumentacja dotycząca egzaminu klasyfikacyjnego oraz inna dokumentacja dotycząca oceniania ucznia jest udostępniana do wglądu uczniowi lub jego rodzicom.

  14. Osiąganie dobrych wyników w nauce w równym stopniu leży w interesie ucznia, nauczycieli i rodziców.

  15. Uczeń w trakcie nauki w szkole otrzymuje:

    1. oceny bieżące;

    2. oceny klasyfikacyjne:

      1. śródroczne i roczne,

      2. końcowe.

    3. promocję do klasy programowo wyższej lub ukończenie szkoły.

 

§ 2

  1. Nauczyciel uzasadnia każdą ustaloną ocenę w czasie zajęć edukacyjnych w rozmowie bezpośredniej z uczniem po odpowiedzi ustnej lub w przypadku pracy pisemnej – po jej sprawdzeniu i ocenieniu.

  2. Na prośbę ucznia lub jego rodziców nauczyciel ustalający ocenę uzasadnia ją – uzasadnienie dotyczące ocen wystawionych z odpowiedzi ustnych ucznia może być w formie ustnej, a w pozostałych przypadkach wymagane jest uzasadnienie w formie pisemnej.

  3. Uczeń lub rodzic powinien otrzymać uzasadnienie ustalonej oceny w terminie do 7 dni od wystąpienia z wnioskiem. W treści uzasadnienia dotyczącego:

    1. prac pisemnych – nauczyciel podaje szczegółowe kryteria, przewidziane dla danego

    2. sprawdzianu oraz informacje o zakresie spełnienia przez ucznia tych kryteriów;

    3. odpowiedzi ustnych – nauczyciel podaje szczegółowy zakres kryteriów branych pod uwagę przy ocenie wypowiedzi ustnej ucznia oraz informacje o zakresie spełnienia przez ucznia tych kryteriów;

    4. ocen śródrocznych, rocznych i końcowych – nauczyciel podaje szczegółowy zakres kryteriów branych pod uwagę przy wystawianiu oceny oraz informacje o zakresie spełnienia przez ucznia tych kryteriów;

    5. innych ocenianych prac (np. plastycznych) – nauczyciel podaje szczegółowy zakres kryteriów branych pod uwagę przy ocenianiu danej pracy oraz informacje o zakresie spełnienia przez ucznia tych kryteriów;

    6. ocen z zajęć wychowania fizycznego – nauczyciel podaje szczegółowy zakres kryteriów branych pod uwagę przy ocenianiu oraz informacje o zakresie spełnienia przez ucznia tych kryteriów.

  4. Pisemne prace uczniów są oceniane przez nauczyciela bez zbędnej zwłoki i udostępniane uczniom i rodzicom w terminie nieprzekraczającym 14 dni od sprawdzianu/kartkówki/ innej pracy. Udostępnianie uczniowi lub jego rodzicom sprawdzonych i ocenionych prac pisemnych może polegać na:

    1. okazaniu pracy do wglądu na terenie szkoły – podczas lekcji uczniowi lub rodzicom

    2. podczas spotkania z rodzicami.

 

 

§ 3

  1. W trakcie trwania roku szkolnego dokonywana jest jedna klasyfikacja śródroczna.

  2. Klasyfikacja śródroczna obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz zachowania przeprowadzona będzie w drugiej połowie stycznia lub przed rozpoczęciem ferii zimowych, o ile ich termin będzie wcześniejszy.

  3. Klasyfikacja roczna obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz zachowania przeprowadzona będzie w czerwcu zgodnie z aktualnym rozporządzeniem o organizacji roku szkolnego.

  4. Klasyfikacja końcowa dotyczy uczniów klas VIII jako programowo najwyższych.

  5. Na klasyfikację końcową składają się oceny wszystkich obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz zachowania uzyskane przez ucznia jako roczne w klasie programowo najwyższej.

  6. Oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych nie mają wpływu na ocenę klasyfikacyjną zachowania.

  7. Ocena klasyfikacyjna zachowania nie ma wpływu na:

    1. oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych;

    2. promocję do klasy programowo wyższej lub ukończenie szkoły.

 

 

 

§ 4

  1. Oceny klasyfikacyjne śródroczne i roczne z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych ustalają nauczyciele prowadzący te zajęcia, zgodnie z procedurą i kryteriami zawartymi w § 5 .

  2. Ocena zachowania ustalana jest przez wychowawcę klasy zgodnie z procedurą i kryteriami zawartymi w statucie szkoły.

  3. Sformułowanie i wpisanie do dziennika ocen z zajęć edukacyjnych obowiązkowych i dodatkowych oraz ocen zachowania dokonywane jest na tydzień przed klasyfikowaniem rocznym.

  4. Nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne po zasięgnięciu opinii nauczyciela współorganizującego kształcenie uczniów niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym ustala śródroczną i roczną ocenę klasyfikacyjną z zajęć edukacyjnych dla ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego w terminie 14 dni przed klasyfikacją.

  5. W przypadku ustalenia rocznej oceny klasyfikacyjnej zajęć edukacyjnych i rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania w trybie niezgodnym z przepisami prawa rodzice (prawni opiekunowie) mogą odwołać się do dyrektora szkoły. Szczegółowe warunki i tryb odwołania określa §13.

 

§ 5

  1. Klasyfikacja śródroczna i roczna w klasach I - III polega na podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych z zajęć edukacyjnych i zachowania ucznia w danym okresie edukacyjnym oraz ustaleniu jednej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych i zachowania, które są ocenami opisowymi.

  2. Śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych, o której mowa w ust. 1, uwzględniają poziom opanowania przez ucznia wiadomości i umiejętności z zakresu wymagań określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego dla I etapu edukacyjnego oraz wskazują potrzeby rozwojowe i edukacyjne ucznia związane z przezwyciężaniem trudności w nauce lub rozwijaniem uzdolnień.

  3. Nauczyciel, wystawiając ocenę opisową na podstawie obserwacji i dokumentów postępów ucznia, uwzględnia:

  1. rozwój poznawczy ucznia:

  1. umiejętności językowe: mówienie i słuchanie, czytanie i pisanie, ortografię i gramatykę;

  2. umiejętności matematyczne: dodawanie i odejmowanie, mnożenie i dzielenie, zadania tekstowe, geometrię, umiejętności praktyczne;

  3. umiejętności przyrodnicze;

  1. rozwój artystyczny ucznia;

  2. rozwój fizyczny;

  3. rozwój społeczno – emocjonalny: stosunek do obowiązków szkolnych, pracę na lekcji, relacje z rówieśnikami;

  4. osobiste osiągnięcia ucznia.

  1. W ocenie bieżącej pracy ucznia stosuje się ocenę:

  1. słowną wyrażoną ustnie

  2. pisemną

  3. wyrażoną symbolem graficznym.

  4. wyrażaną w stopniach wg następującej skali:

6 – celujący (cel)

5 – bardzo dobry (bdb)

4 – dobry (db.)

3 – dostateczny (dst)

2 – dopuszczający (dop)

1 – niedostateczny (ndst)

  1. Uczeń klasy I - III szkoły podstawowej otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej.

  2. Na wniosek rodziców ucznia i po uzyskaniu zgody wychowawcy oddziału albo na wniosek wychowawcy oddziału i po uzyskaniu zgody rodziców ucznia rada pedagogiczna może postanowić o promowaniu ucznia klasy I i II szkoły podstawowej do klasy programowo wyższej również w ciągu roku szkolnego, jeżeli poziom rozwoju i osiągnięć ucznia rokuje opanowanie w jednym roku szkolnym treści nauczania przewidzianych w programie nauczania dwóch klas.

  3. W wyjątkowych przypadkach, uzasadnionych poziomem rozwoju i osiągnięć ucznia w danym roku szkolnym lub stanem zdrowia ucznia, Rada Pedagogiczna może postanowić o powtarzaniu klasy przez ucznia klas I - III szkoły podstawowej, na wniosek wychowawcy oddziału po zasięgnięciu opinii rodziców ucznia lub na wniosek rodziców ucznia po zasięgnięciu opinii wychowawcy oddziału.

  4. W klasach I – III nie stosuje się wyróżnień.

 

§ 6

  1. Ocenianie bieżące, klasyfikacyjne śródroczne i klasyfikacyjne roczne w klasach   IV-VIII wyrażane jest w stopniach wg następującej skali:

6 – celujący (cel)

5 – bardzo dobry (bdb)

4 – dobry (db.)

3 – dostateczny (dst)

2 – dopuszczający (dop)

1 – niedostateczny (ndst)

  1. Nauczyciele na początku każdego roku szkolnego informują uczniów oraz ich rodziców (prawnych opiekunów) o:

  1. wymaganiach edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zająć edukacyjnych wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczania;

  2. sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów;

  3. warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych.

  1. Kryteria wymagań na poszczególne stopnie:

  1. Posługiwanie się i operowanie nabytymi wiadomościami

KRYTERIUM UMIEJĘTNOŚCI STOSOWANIA WIEDZY

Poziom

w

stopniach

Samodzielne i sprawne posługiwanie się wiedzą dla celów teoretycznych i praktycznych

6

Umiejętne wykorzystywanie wiadomości w teorii i praktyce bez ingerencji nauczyciela

5

Stosowanie wiedzy w sytuacjach teoretycznych i praktycznych inspirowane przez nauczyciela

4

Stosowanie wiadomości dla celów praktycznych i teoretycznych przy pomocy nauczyciela

3

Nieznaczna umiejętność stosowania wiedzy nawet przy pomocy nauczyciela

2

Zakres umiejętności nieodpowiadający poziomowi przewidzianemu na ocenę dopuszczającą

1

 

  1. Kultura przekazywania wiadomości

KRYTERIUM OCENY

UMIEJĘTNOŚCI PRZEKAZYWANIA WIADOMOŚCI

Poziom

w

stopniach

Poprawny język, styl, swoboda w posługiwaniu się terminologią naukową, wysoki stopień kondensacji wypowiedzi

6

Poprawny język, styl, poprawne posługiwanie się terminologią naukową, kondensacja wypowiedzi za zasadzie zgody z wymaganiami poszczególnych przedmiotów nauczania

5

Brak błędów językowych, usterki stylistyczne, podstawowe pojęcia i prawa ujmowane w terminach naukowych, język umiarkowanie skondensowany

4

Niewielkie i nieliczne błędy, wiadomości przekazywane w języku zbliżonym do potocznego, mała kondensacja wypowiedzi

3

Liczne błędy, nieporadny styl, trudności w wysławianiu

2

Bardzo liczne błędy, rażąco nieporadny styl, duże trudności w mówieniu językiem literackim

1

 

  1. Zakres i jakość wiadomości

KRYTERIUM USTALENIA ZAKRESU I JAKOŚCI WIADOMOŚCI

Poziom

w

stopniach

Wyczerpujące opanowanie całego materiału programowego (koniec roku lub semestru); wiadomości powiązane ze sobą w systematyczny układ

6

Bardzo dobre opanowanie całego materiału programowego (koniec roku lub semestru); wiadomości powiązane ze sobą w logiczny układ

5

Dobra opanowanie materiału programowego; wiadomości powiązane związkami logicznymi

4

Zakres materiału programowego ograniczony do treści podstawowych z danego przedmiotu; wiadomości podstawowe połączone związkami logicznymi

3

Niewielka znajomość podstawowego materiału programowego; wiadomości luźno zestawione

2

Zasób wiadomości programowych i jedności logicznej między nimi nie odpowiada poziomowi na ocenę dopuszczającą

1

 

  1. Rozumienie materiału naukowego

KRYTERIUM ROZUMIENIA

Poziom

w

stopniach

Zgodnie z nauką rozumienie uogólnień i związków między nimi oraz wyjaśnianie zjawisk bez jakiejkolwiek ingerencji z zewnątrz

6

Właściwe rozumienie uogólnień i związków między nimi oraz wyjaśnianie zjawisk bez ingerencji nauczyciela

5

Poprawne rozumienie uogólnień i związków między nimi oraz wyjaśnianie zjawisk inspirowane przez nauczyciela

4

Dość poprawne rozumienie podstawowych uogólnień oraz wyjaśnianie ważniejszych zjawisk z pomocą nauczyciela

3

W niewielkim stopniu rozumienia podstawowych uogólnień i umiejętności wyjaśniania zjawisk

2

Rozumienie uogólnień oraz umiejętność wyjaśniania zjawisk nieodpowiadający poziomowi na ocenę dopuszczającą

1

 

  1. Opis systemu oceniania

  1. Przewiduje się następujące źródła informacji, prowadzące do ustalenia oceny bieżącej:

1) odpowiedź ustna;

2) kartkówka,

3) sprawdzian pisemny;

4) zadania.

% z maksymalnej liczby punktów

Ocena

Cyfra

96% - 100%

celujący

6

95%

celujący –

6-

93 – 94%

bardzo dobry +

5+

85 – 92%

bardzo dobry

5

84%

bardzo dobry –

5-

82 – 83%

dobry +

4+

70 – 81%

dobry

4

69 %

dobry –

4-

67 – 68%

dostateczny +

3+

50-66%

dostateczny

3

49%

dostateczny –

3-

47 – 48%

dopuszczający +

2+

30 – 46%

dopuszczający

2

29 %

dopuszczający –

2-

mniej niż 28%

niedostateczny

1

 

  1. Klasyfikacja śródroczna i roczna polega na okresowym podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia z zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania i ustaleniu ocen klasyfikacyjnych oraz oceny zachowania zgodnie ze skalą określoną w niniejszym statucie.

  2. Klasyfikowanie śródroczne uczniów przeprowadza się najpóźniej w ostatnim tygodniu pierwszego półrocza.

  3. Śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych i klasyfikacyjna ocena zachowania nie stanowią średniej arytmetycznej ocen cząstkowych.

  4. Oceny klasyfikacyjne ustalone za ostatnie półrocze roku szkolnego z poszczególnych zajęć edukacyjnych i klasyfikacyjna ocena zachowania są ocenami uwzględniającymi wiadomości i umiejętności oraz zachowanie ucznia z poprzedniego półrocza.

  5. Śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych ustalają nauczyciele prowadzący poszczególne obowiązkowe zajęcia edukacyjne, a śródroczną i roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania – wychowawca klasy po zasięgnięciu opinii nauczycieli, uczniów danej klasy oraz ocenianego ucznia.

  6. Śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z dodatkowych zajęć edukacyjnych ustalają nauczyciele prowadzący poszczególne dodatkowe zajęcia edukacyjne. Roczna ocena klasyfikacyjna z dodatkowych zajęć edukacyjnych nie ma wpływu na promocję do klasy programowo wyższej ani na ukończenie szkoły.

  7. Ustalone przez nauczycieli śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z poszczególnych zajęć edukacyjnych i klasyfikacyjna ocena zachowania ucznia ustalona przez wychowawcę nie mogą być uchylone ani zmienione decyzją administracyjną.

  8. W przypadku, gdy zajęcia edukacyjne prowadzone są przez więcej niż jednego nauczyciela, ocena wystawiana jest przez wszystkich nauczycieli uczących danego przedmiotu.

  9. W przypadku przedmiotu nauczanego w danym roku szkolnym tylko w pierwszym okresie ocena śródroczna staje się oceną roczną.

  10. W przypadku niewykonania przez nauczyciela, wychowawcę lub radę pedagogiczną zadań i kompetencji w zakresie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów te zadania i kompetencje wykonuje dyrektor szkoły lub upoważniony przez niego nauczyciel. W przypadku, gdy dyrektor szkoły lub upoważniony przez niego nauczyciel nie wykonuje zadań i kompetencji w zakresie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów, te zadania i kompetencje wykonuje nauczyciel wyznaczony przez organ prowadzący szkołę. W przypadku szkół prowadzonych przez jednostki samorządu terytorialnego zadania i kompetencje organu prowadzącego wykonuje odpowiednio wójt (burmistrz, prezydent miasta), zarząd powiatu, zarząd województwa.

  11. Jeżeli rada pedagogiczna nie podejmie uchwały ws. klasyfikacji i promocji, o wynikach klasyfikacji i promocji uczniów rozstrzyga dyrektor szkoły. W przypadku, gdy dyrektor szkoły nie podejmie takiego rozstrzygnięcia, o wynikach klasyfikacji i promocji uczniów rozstrzyga nauczyciel wyznaczony przez organ prowadzący szkołę. W przypadku szkół prowadzonych przez jednostki samorządu terytorialnego zadania i kompetencje organu prowadzącego wykonuje odpowiednio wójt (burmistrz, prezydent miasta), zarząd powiatu, zarząd województwa. Dokumentację dotyczącą klasyfikacji i promocji uczniów oraz ukończenia przez nich szkoły w przypadkach, o których mowa powyżej, podpisuje odpowiednio dyrektor szkoły lub nauczyciel wyznaczony przez organ prowadzący szkołę.

  12. O osiągnięciach i postępach uczniowie i ich rodzice (prawni opiekunowie) są informowani na zebraniach ogólnych i indywidualnych, w postaci komentarza ustnego lub pisemnego do oceny bieżącej lub śródrocznej.

 

§ 7

  1. Oceny cząstkowe z poszczególnych przedmiotów powinny w zbliżonych proporcjach dotyczyć: wiadomości i umiejętności uczniów dla danej edukacji.

  2. Oceny cząstkowe uczeń otrzymuje z następujących form sprawdzania wiadomości:

  1. Sprawdzian pisemny – jednogodzinny, obejmujący dział.

  2. Kartkówka – obejmująca niewielką ilość materiału, na ogół z trzech ostatnich lekcji (ilość określa nauczyciel).

  3. Odpowiedź ustna – na ogół z trzech ostatnich lekcji (częstotliwość ustala nauczyciel: minimum jeden raz w półroczu).

  4. Zadanie – ilość i rodzaj ustala nauczyciel. Mogą to być np. projekty edukacyjne i prace wykonywane przez uczniów, zeszyt przedmiotowy, zeszyt ćwiczeń, karty pracy, referaty, prezentacje, ocena aktywności ucznia podczas zajęć, konkursy przedmiotowe, działalność pozalekcyjna ucznia, itp.)

  1. W okresie pierwszego miesiąca pobytu w szkole uczniowie klasy IV mogą decydować o tym, które z otrzymanych przez nich ocen będą odnotowywane w dziennikach.

  2. Sprawdziany są obowiązkowe dla wszystkich uczniów.

  3. Jeżeli z przyczyn losowych uczeń nie może napisać pracy klasowej z całą klasą, to powinien to uczynić w terminie dwutygodniowym od daty przeprowadzonego sprawdzianu. Nauczyciel - na wniosek ucznia - ma obowiązek ustalić termin i miejsce pisania sprawdzianu. Nauczyciel ma prawo bez zapowiedzi odpytać z przewidzianego sprawdzianem zakresu materiału lub sprawdzić przewidziane sprawdzianem umiejętności ucznia, który nie napisał w terminie ww. sprawdzianu.

  4. Poprawa sprawdzianów jest dobrowolna i musi się odbyć w ciągu dwóch tygodni od daty rozdania prac. Uczeń poprawia ją tylko raz. O poprawę sprawdzianu wnioskuje uczeń. Termin i formę poprawy ustala nauczyciel, informując o niej ucznia.

  5. Poprawie podlegają wszystkie oceny uzyskane przez ucznia.

  6. Jeżeli uczeń opuścił powyżej 50% zajęć z danego przedmiotu nauczania i nie poddał się co najmniej jednej z ustalonych obowiązujących form oceniania, może być z niego nieklasyfikowany.

  7. Poprawiona ocena odnotowana jest w dzienniku obok poprawianej, przy czym nauczyciel może uznać ocenę poprawioną za ostateczną.

  8. Prace klasowe i sprawdziany muszą być zapowiedziane z tygodniowym wyprzedzeniem.

  9. W ciągu dnia może odbyć się tylko jeden sprawdzian, a w ciągu tygodnia nie więcej niż trzy.

  10. Fakt zapowiedzenia pracy klasowej lub sprawdzianu nauczyciel odnotowuje w dzienniku lekcyjnym. Pierwszeństwo w ustalaniu terminów sprawdzianów mają nauczyciele, którzy w tygodniowym planie mają jedną lub dwie godziny zajęć ze swojego przedmiotu.

  11. Kartkówka może być zapowiedziana, jednak niekoniecznie.

  12. Sprawdziany powinny być poprawione i oddane w terminie dwóch tygodni, a kartkówki w ciągu siedmiu dni.

  13. W ciągu dnia mogą odbyć się maksymalnie trzy kartkówki.

  14. Uczniowie mają prawo do zamiany ustnej formy odpowiedzi na formę kartkówki.

  15. Uczeń ma prawo poprawiać ocenę otrzymaną za sprawdzian, o ile jest to ocena niedostateczna lub dopuszczająca.

  16. Poprawianie sprawdzianu powinno odbyć się jak najszybciej w terminie ustalonym przez nauczyciela.

  17. Uczeń może poprawiać oceny niedostateczne otrzymane za inne formy sprawdzania wiadomości w terminach i na zasadach określonych przez nauczyciela.

  18. Warunki poprawiania innych ocen i pisania zaległych prac pisemnych ustala nauczyciel.

 

§ 8

  1. Przy ustalaniu oceny z wychowania fizycznego, techniki, muzyki i plastyki - jeżeli nie są one zajęciami kierunkowymi – należy w szczególności brać pod uwagę wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki tych zajęć, a w przypadku wychowania fizycznego – także systematyczność udziału ucznia w zajęciach oraz aktywność ucznia w działaniach podejmowanych przez szkołę na rzecz kultury fizycznej

  2. W przypadku gdy obowiązkowe zajęcia wychowania fizycznego realizowane w formie do wyboru przez ucznia są prowadzone przez innego nauczyciela niż nauczyciel prowadzący zajęcia wychowania fizycznego w formie klasowo-lekcyjnej, śródroczną i roczną ocenę klasyfikacyjną z zajęć wychowania fizycznego ustala nauczyciel prowadzący te zajęcia w formie klasowo-lekcyjnej po uwzględnieniu opinii nauczyciela prowadzącego zajęcia wychowania fizycznego w formie do wyboru przez ucznia.

  3. Dyrektor szkoły zwalnia ucznia z wykonywania określonych ćwiczeń fizycznych na zajęciach wychowania fizycznego, na podstawie opinii o ograniczonych możliwościach wykonywania przez ucznia tych ćwiczeń wydanej przez lekarza, na czas określony w tej opinii.

  4. Dyrektor szkoły zwalnia ucznia z obowiązkowych zajęć edukacyjnych z danego przedmiotu, na podstawie opinii o braku możliwości uczestniczenia ucznia w tych zajęciach wydanej przez odpowiedni organ na czas określony w tej opinii.

  5. Jeżeli okres zwolnienia ucznia z realizacji zajęć, o którym mowa w ust. 4, uniemożliwia ustalenie śródrocznej lub rocznej w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „zwolniony” albo „zwolniona”.

  6. Dyrektor szkoły zwalnia ucznia z wadą słuchu, z głęboką dysleksją rozwojową, z afazją, z niepełnosprawnościami sprzężonymi lub ze spektrum autyzmu, z nauki drugiego języka obcego nowożytnego do końca danego etapu edukacyjnego na wniosek rodziców albo pełnoletniego ucznia oraz na podstawie opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej, z której wynika potrzeba zwolnienia z nauki tego języka obcego nowożytnego.

  7. W przypadku ucznia, o którym mowa w ust. 7, posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego lub orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania, z którego wynika potrzeba zwolnienia ucznia z nauki drugiego języka obcego nowożytnego, zwolnienie z nauki tego języka obcego nowożytnego może nastąpić na podstawie tego orzeczenia.

9. W przypadku zwolnienia ucznia z nauki drugiego języka obcego nowożytnego w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „zwolniony” albo „zwolniona”.

10. Ocenianie z religii i etyki odbywa się zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 12 ust. 2. Ustawy o systemie oświaty.

 

§ 9

  1. Nauczyciel jest zobowiązany na podstawie pisemnej opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej lub innej poradni specjalistycznej obniżyć wymagania edukacyjne w stosunku do ucznia, u którego stwierdzono trudności w uczeniu się lub deficyty rozwojowe uniemożliwiające sprostanie wymaganiom edukacyjnym wynikającym z programu nauczania. Jednocześnie zobowiązany jest opracować i podać uczniowi nowy zakres treści programowych i wymagań.

  2. Dla ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego lub indywidualnego nauczania dostosowanie wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia następuje na podstawie tego orzeczenia.

  3. Klasyfikacja śródroczna i roczna oraz oceny bieżące ucznia z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym wyrażane są w formie opisu jego osiągnięć z zajęć edukacyjnych i zachowania.

§ 10

  1. Klasyfikacja roczna, począwszy od klasy czwartej, polega na podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia z zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania i zachowania ucznia w danym roku szkolnym oraz ustaleniu rocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych według skali zapisanej w rozporządzeniu.

  2. O grożących uczniom śródrocznych i rocznych ocenach niedostatecznych, o nieklasyfikowaniu oraz o ocenie nagannej zachowania zobowiązany jest poinformować rodziców (prawnych opiekunów) wychowawca klasy na miesiąc przed śródrocznym i rocznym klasyfikacyjnym zebraniem plenarnym Rady Pedagogicznej.

  1. Uczeń ma możliwość w ciągu dwóch tygodni wykazać się opanowaniem wiedzy i umiejętności na ocenę pozytywną.

  2. Powiadomienie o przewidywanej ocenie niedostatecznej lub ocenie nagannej z zachowania przekazuje wychowawca na specjalnym spotkaniu poświęconym tej problematyce, co znajduje potwierdzenie w dzienniku lekcyjnym lub innym dokumencie.

  3. W przypadku nieobecności rodzica na spotkaniu wychowawca zobowiązany jest telefonicznie poinformować go o konieczności jego przybycia do szkoły. Zapis terminu rozmowy telefonicznej powinien być odnotowany w dzienniku lekcyjnym.

  4. W razie niemożności przybycia rodzica do szkoły wychowawca przekazuje pisemną informację przez ucznia i oczekuje zwrotu podpisanego przez rodzica duplikatu w terminie 2 dni.

  5. W przypadku, gdy uczeń nie dostarczy podpisanej informacji, wychowawca zobowiązany jest przesłać ją niezwłocznie listem poleconym.

  1. Informacje o przewidywanych rocznych ocenach klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych oraz przewidywanych rocznych ocenach klasyfikacyjnych zachowania są przekazywane na 14 dni przed rocznym klasyfikacyjnym zebraniem plenarnym Rady Pedagogicznej.

  2. Powiadomienie o przewidywanych rocznych ocenach odbywa się w sposób następujący:

  1. Nauczyciel przedmiotu informuje uczniów o przewidywanych ocenach na podstawie wpisów do dziennika.

  2. Uczeń ma obowiązek przekazać informację rodzicom.

  3. Rodzic w przypadku niedoinformowania w okresie przed radą klasyfikacyjną winien telefonicznie bądź osobiście zapoznać się z ocenami z poszczególnych przedmiotów.

  4. Rodzic może zażądać od wychowawcy pisemnego wykazu przewidywanych ocen rocznych.

  1. Począwszy od klasy IV szkoły podstawowej uczeń otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej (na semestr programowo wyższy), jeżeli ze wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych, określonych w szkolnym planie nauczania, uzyskał roczne (semestralne) oceny klasyfikacyjne wyższe od oceny niedostatecznej, z zastrzeżeniem §. 71, ust. 3 oraz §. 77, ust. 8.

  2. O promowaniu do klasy programowo wyższej ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na upośledzenie umysłowe w stopniu umiarkowanym lub znacznym postanawia rada pedagogiczna, uwzględniając ustalenia zawarte w indywidualnym programie edukacyjno-terapeutycznym.

  3. O ukończeniu szkoły przez ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na upośledzenie umysłowe w stopniu umiarkowanym lub znacznym postanawia Rada Pedagogiczna, uwzględniając ustalenia zawarte w indywidualnym programie edukacyjno-terapeutycznym.

 

§ 11

  1. Uczeń (lub jego rodzice/opiekunowie prawni), który chciałby uzyskać wyższą niż przewidywana roczną ocenę klasyfikacyjną z zajęć edukacyjnych lub zachowania, może wystąpić do Dyrektora Szkoły z umotywowaną pisemną prośbą o umożliwienie zmiany oceny na wyższą o jeden stopień.

  2. Sprawdzenie wiedzy i umiejętności ucznia z plastyki, muzyki, informatyki, zajęć komputerowych, zajęć technicznych, techniki, wychowania fizycznego ma przede wszystkim formę zadań praktycznych, a z pozostałych przedmiotów pisemną i ustną.

  3. Wiedzę i umiejętności ucznia sprawdza nauczyciel danego przedmiotu w obecności drugiego nauczyciela tego samego lub pokrewnego przedmiotu.

  4. Sprawdzian odbywa się przed rocznym klasyfikacyjnym zebraniem plenarnym Rady Pedagogicznej.

  5. Obejmuje zakres materiału z całego roku na oczekiwaną ocenę i odbywa się w godzinach popołudniowych.

  6. Aby otrzymać oczekiwaną ocenę, uczeń musi uzyskać co najmniej 90 % maksymalnej liczby punktów dla niej przewidzianych.

  7. Tak ustalona ocena stanowi roczną oceną klasyfikacyjną z zajęć edukacyjnych i jest ostateczna. Nie może jednak być ona niższa od wcześniej przewidywanej.

  8. Ocena klasyfikacyjna roczna z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych może być podwyższona w przypadku, gdy:

  1. przy ocenianiu nie uwzględniono w pełni kryteriów ocen zawartych w PSO;

  2. zaszły dodatkowe okoliczności lub zdarzenia uzasadniające zmianę oceny na wyższą;

  3. podwyższenie oceny nie będzie miało negatywnego aspektu wychowawczego;

  4. klasyfikacja roczna dokonana została niezgodnie z procedurami określonymi w WSO.

  1. Wniosek należy złożyć w formie pisemnej w sekretariacie Szkoły w terminie nie dłuższym niż 7 dni od otrzymania informacji o przewidywanej rocznej ocenie obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych ze wskazaniem zaistniałych okoliczności określonych w ust. 8 i o jaką ocenę uczeń się ubiega.

  2. Po pozytywnym ustosunkowaniu się do wniosku rodziców Dyrektor Szkoły informuje o tym fakcie nauczyciela prowadzącego dane zajęcia, który pisemnie określi zakres materiału oraz konieczne wymagania do uzyskania oceny wskazanej we wniosku z określeniem terminów, w jakich uczeń winien materiał opanować i wykazać się jego znajomością, jednak nie później niż trzy dni przed klasyfikacją roczną.

  3. Rodzic i uczeń winni podpisać otrzymaną od nauczyciela informację, której kopię przechowuje się w dokumentacji do czasu ukończenia lub opuszczenia przez ucznia Szkoły.

  4. Niedotrzymanie przez ucznia warunków określonych w ust. 9 powoduje ustalenie oceny rocznej takiej jak przewidywana.

 

§ 12

  1. Rodzice/prawni opiekunowie mogą wnioskować do wychowawcy klasy o podwyższenie przewidywanej rocznej oceny zachowania.

  2. Ocena zachowania ucznia może być podwyższona w przypadku :

    1. zaistnienia nowych okoliczności świadczących o pozytywnym zachowaniu ucznia (osiągnięciach, pracy społecznej na rzecz środowiska itp.);

    2. pozytywnej opinii samorządu klasowego, nauczycieli i pozostałych pracowników szkoły;

    3. otrzymania pochwały dyrektora szkoły;

    4. otrzymania pochwały poza szkołą.

  1. Rodzic (prawny opiekun) ucznia składa pisemny wniosek w sekretariacie szkoły w terminie 7 dni od przekazania informacji o przewidywanej rocznej ocenie zachowania ze wskazaniem zaistniałych okoliczności określonych w ust. 2, z uwzględnieniem zasady, że ocena nie może zostać podwyższona o więcej niż jeden stopień.

  2. Dyrektor szkoły po pozytywnym ustosunkowaniu się do wniosku rodziców informuje o tym fakcie wychowawcę klasy, który konsultuje się z nauczycielami, uczniami danej klasy i samym zainteresowanym.

  3. Uczeń może uzyskać wyższą niż przewidywana klasyfikacyjną roczną ocenę zachowania, jeśli nauczyciele oraz uczniowie danej klasy nie wniosą umotywowanych zastrzeżeń co do wypełnienia kryteriów na daną ocenę.

 

§ 13

  1. Uczeń lub jego rodzice (prawni opiekunowie) mogą zgłosić zastrzeżenia do Dyrektora Szkoły, jeżeli uznają, że roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalenia tej oceny.

  2. Zastrzeżenia zgłasza się od dnia ustalenia rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych lub rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania nie później jednak niż w terminie 2 dni roboczych od dnia zakończenia rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych.

  3. W przypadku stwierdzenia, że roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny, dyrektor szkoły powołuje komisję, która:

  1. w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych przeprowadza sprawdzian wiadomości i umiejętności ucznia wg zasad ustalonych w § 73 pkt 2.;

  2. w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania ustala roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania w drodze głosowania zwykłą większością głosów; w przypadku równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego komisji.

  1. Sprawdzian, o którym mowa w ust. 2 pkt a, przeprowadza się nie później niż w terminie 5 dni od dnia zgłoszenia zastrzeżeń, o których mowa w ust. 1. Termin sprawdzianu uzgadnia się z uczniem i jego rodzicami (prawnymi opiekunami).

  2. W skład komisji wchodzą:

  1. w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych:

  1. dyrektor szkoły albo nauczyciel zajmujący w tej szkole inne stanowisko kierownicze - jako przewodniczący komisji,

  2. nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne,

  3. jeden nauczyciel z danej lub innej szkoły tego samego typu, prowadzący takie same zajęcia edukacyjne;

  4. pedagog i psycholog szkolny

  1. w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania:

  1. Dyrektor Szkoły albo nauczyciel zajmujący w tej szkole inne stanowisko kierownicze - jako przewodniczący komisji,

  2. wychowawca klasy,

  3. wskazany przez dyrektora szkoły nauczyciel uczący w danym oddziale,

  4. przedstawiciel samorządu uczniowskiego,

  5. przedstawiciel rady rodziców.

  1. Nauczyciel, o którym mowa w § 76 ust. 5 pkt 1 b, może być zwolniony z udziału w pracy komisji na własną prośbę lub w innych, szczególnie uzasadnionych okolicznościach. W takim przypadku dyrektor szkoły powołuje innego nauczyciela prowadzącego takie same zajęcia edukacyjne, z tym, że powołanie nauczyciela zatrudnionego w innej szkole następuje w porozumieniu z dyrektorem tej szkoły.

  2. Ustalona przez komisję roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych oraz roczna ocena klasyfikacyjna zachowania nie może być niższa od ustalonej wcześniej. Ocena ustalona przez komisję jest ostateczna, z wyjątkiem niedostatecznej rocznej (semestralnej) oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych, która może być zmieniona w wyniku egzaminu poprawkowego.

  3. Z prac komisji sporządza się protokół, który stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia, zawierający w szczególności:

  1. w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych

  1. skład komisji,

  2. termin sprawdzianu,

  3. zadania (pytania) sprawdzające,

  4. wynik sprawdzianu oraz ustaloną ocenę.

  1. Do protokołu dołącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia.

  2. Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do sprawdzianu w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie wyznaczonym przez Dyrektora Szkoły w uzgodnieniu z uczniem i jego rodzicami.

  3. Przepisy ust. 1 - 9 stosuje się odpowiednio w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych uzyskanej w wyniku egzaminu poprawkowego, z tym że termin do zgłoszenia zastrzeżeń wynosi 5 dni od dnia przeprowadzenia egzamin poprawkowego. W tym przypadku ocena ustalona przez komisję jest ostateczna.

 

§ 14

  1. Uczeń może nie być klasyfikowany z jednego, kilku lub wszystkich zajęć edukacyjnych, jeżeli brak jest podstaw do ustalenia śródrocznej lub rocznej oceny klasyfikacyjnej z powodu nieobecności ucznia na zajęciach edukacyjnych przekraczającej połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia w szkolnym planie nauczania.

  2. Uczeń nieklasyfikowany z powodu usprawiedliwionej nieobecności może zdawać egzamin klasyfikacyjny.

  3. Na wniosek ucznia nieklasyfikowanego z powodu nieusprawiedliwionej nieobecności lub na wniosek jego rodziców (prawnych opiekunów) Rada Pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin klasyfikacyjny.

  4. Egzamin klasyfikacyjny zdaje również uczeń:

  1. realizujący, na podstawie odrębnych przepisów, indywidualny program lub tok nauki;

  2. spełniający obowiązek szkolny lub obowiązek nauki poza szkołą – w tym przypadku egzamin nie obejmuje: techniki, plastyki, muzyki, wychowania fizycznego oraz nie ustala się oceny zachowania.

  1. Egzaminy klasyfikacyjne przeprowadza się wg zasad zapisanych w § 73 pkt 2:

  1. czas trwania części pisemnej egzaminu z języka polskiego i matematyki, jak również czas przygotowania ucznia do odpowiedzi ustnej winien odpowiadać normom określonym w stosunku do egzaminu sprawdzającego;

  2. układ zestawu zadań dla danego przedmiotu ustala zespół nauczycieli, uwzględniając umiejętności i wiedzę ze wszystkich poziomów wymagań;

  3. uczniowie, którym wyznaczono egzamin klasyfikacyjny z powodu realizowania indywidualnego toku nauki, nauczania przedmiotu poza szkołą, konieczności wyrównania różnic programowych i nieklasyfikowania z przyczyn usprawiedliwionych, mają prawo do wyboru zestawów zadań egzaminacyjnych w obu jego częściach.

  1. Egzamin klasyfikacyjny z plastyki, muzyki, informatyki, zajęć komputerowych, zajęć technicznych, techniki i wychowania fizycznego ma przede wszystkim formę zadań praktycznych.

  2. Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza się nie później niż w dniu poprzedzającym dzień zakończenia rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych. Termin egzaminu klasyfikacyjnego uzgadnia się z uczniem i jego rodzicami/prawnymi opiekunami.

  3. Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza nauczyciel danych zajęć edukacyjnych w obecności wskazanego przez Dyrektora Szkoły nauczyciela takich samych lub pokrewnych zajęć edukacyjnych.

  4. Egzamin klasyfikacyjny dla ucznia spełniającego obowiązek szkolny lub obowiązek nauki poza Szkołą przeprowadza komisja w składzie:

  1. Dyrektor Szkoły albo nauczyciel zajmujący w tej szkole inne stanowisko kierownicze - jako przewodniczący komisji;

  2. nauczyciele zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania dla odpowiedniej klasy.

  1. Przewodniczący komisji uzgadnia z uczniem oraz jego rodzicami liczbę zajęć edukacyjnych, z których uczeń może zdawać egzaminy w ciągu jednego dnia.

  2. W czasie egzaminu klasyfikacyjnego mogą być obecni - w charakterze obserwatorów – rodzice/prawni opiekunowie ucznia

  3. Z przeprowadzonego egzaminu klasyfikacyjnego sporządza się protokół zawierający skład komisji, termin egzaminu, zadania egzaminacyjne, wyniki egzaminu oraz uzyskane oceny.

  4. Ustalona przez nauczyciela albo uzyskana w wyniku egzaminu klasyfikacyjnego roczna/ semestralna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych jest ostateczna.

  5. Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do egzaminu klasyfikacyjnego w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie wyznaczonym przez Dyrektora Szkoły.

  6. W przypadku nieklasyfikowania ucznia z obowiązkowych lub dodatkowych zajęć edukacyjnych w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się "nieklasyfikowany" albo "nieklasyfikowana".

 

 

§ 15

  1. Począwszy od klasy IV szkoły podstawowej, uczeń, który w wyniku klasyfikacji rocznej (semestralnej) uzyskał ocenę niedostateczną z jednych obowiązkowych zajęć edukacyjnych, może zdawać egzamin poprawkowy. W wyjątkowych przypadkach: spowodowanych chorobą, wypadkami losowymi i innymi sytuacjami życiowymi, które należy rozpatrywać indywidualnie, Rada Pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin poprawkowy z dwóch obowiązkowych zajęć edukacyjnych.

  2. Egzamin poprawkowy składa się z części pisemnej oraz części ustnej, z wyjątkiem egzaminu z plastyki, muzyki, informatyki, zajęć komputerowych, zajęć technicznych, techniki oraz wychowania fizycznego, z których egzamin ma przede wszystkim formę zadań praktycznych.

  1. Część pisemna egzaminów z j. polskiego i matematyki powinna trwać 90 minut, a w odniesieniu do innych przedmiotów czas jej trwania (jednolity dla danego przedmiotu) określają poszczególne zespoły przedmiotowe.

  2. Uczniowi należy zagwarantować czas na przygotowanie się do odpowiedzi ustnej - ok. 20 minut.

  3. Na uczniu spoczywa obowiązek takiego zaplanowania toku odpowiedzi ustnej, by w czasie nieprzekraczającym 20 minut zaprezentować odpowiedzi na przedstawione pytania.

  4. Strukturę obowiązującego w całości (bez możliwości wyboru) zestawu zadań do obydwu części egzaminu poprawkowego z danego przedmiotu ustala zespół nauczycieli.

  1. Termin egzaminu poprawkowego wyznacza Dyrektor Szkoły do dnia zakończenia rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych. Egzamin poprawkowy przeprowadza się w ostatnim tygodniu ferii letnich.

  2. Egzamin poprawkowy przeprowadza komisja powołana przez Dyrektora Szkoły. W skład komisji wchodzą:

  1. Dyrektor Szkoły albo nauczyciel zajmujący w tej szkole inne stanowisko kierownicze - jako przewodniczący komisji;

  2. nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne - jako egzaminujący;

  3. nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne - jako członek komisji.

  1. Nauczyciel, o którym mowa w pkt 4 ust. 2, może być zwolniony z udziału w pracy komisji na własną prośbę lub w innych szczególnie uzasadnionych okolicznościach. W takim przypadku Dyrektor Szkoły powołuje jako osobę egzaminującą innego nauczyciela zatrudnionego w innej szkole. Powołanie następuje w porozumieniu z dyrektorem tej szkoły.

  2. Z przeprowadzonego egzaminu poprawkowego sporządza się protokół zawierający w szczególności:

  1. skład komisji;

  2. termin egzaminu poprawkowego;

  3. pytania egzaminacyjne;

  4. wynik egzaminu poprawkowego oraz uzyskaną ocenę;

  5. załączniki: pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia.

  1. Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.

  2. Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do egzaminu poprawkowego w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie wyznaczonym przez Dyrektora Szkoły, nie później jednak niż do końca września.

  3. Uczeń, który nie zdał egzaminu poprawkowego, nie otrzymuje promocji do klasy programowo wyższej i powtarza klasę.

  4. Uwzględniając możliwości edukacyjne ucznia szkoły podstawowej Rada Pedagogiczna może jeden raz w ciągu danego etapu edukacyjnego promować do klasy programowo wyższej ucznia, który nie zdał egzaminu poprawkowego z jednych obowiązkowych zajęć edukacyjnych, pod warunkiem, że te obowiązkowe zajęcia edukacyjne są, zgodnie ze szkolnym planem nauczania, realizowane w klasie programowo wyższej.

  5. Egzamin poprawkowy może zdawać także uczeń klasy programowo najwyższej. Ocena klasyfikacyjna ustalona przez nauczyciela jest ostateczna.

 

§ 16

  1. W klasach IV – VIII świadectwo z wyróżnieniem, (czyli świadectwo z biało – czerwonym paskiem i nadrukiem „z wyróżnieniem”) otrzymuje uczeń, który uzyskał średnią ocen co najmniej 4,75 i bardzo dobrą ocenę zachowania.

  1. Uczniowi, który uczęszczał na dodatkowe zajęcia edukacyjne lub religię albo etykę, do średniej ocen, o której mowa w pkt. 1, wlicza się także roczne oceny uzyskane z tych zajęć.

  1. Rodzice uczniów wyróżnionych od średniej 5.0 i powyżej otrzymują listy gratulacyjne.

  2. Nagrodę książkową za bardzo dobre wyniki w nauce i aktywny udział w życiu klasy otrzymuje uczeń, którego średnia ocen wynosi co najmniej 5,0.

§ 17

  1. Ustalona przez nauczyciela albo uzyskana w wyniku egzaminu klasyfikacyjnego roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych i zachowania jest ostateczna.

  2. Oceny śródroczne i roczne z poszczególnych przedmiotów i zachowania uczniów są zapisywane wyłącznie w dziennikach klasowych. Dopuszcza się używanie przyjętych w WSO skrótów.

  3. W arkuszach ocen poszczególnych klas wpisywane są przez wychowawcę w pełnym brzmieniu wyłącznie oceny roczne z przedmiotów i zachowania.

  4. Ustalona przez nauczyciela lub uzyskana w wyniku egzaminu klasyfikacyjnego niedostateczna roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych może być zmieniona w wyniku egzaminu poprawkowego.

  5. Ustalona przez wychowawcę klasy roczna ocena klasyfikacyjna zachowania jest ostateczna.

  6. Ucznia z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym promuje się do klasy programowo wyższej, uwzględniając specyfikę kształcenia tego ucznia, w porozumieniu z rodzicami.

  7. Laureaci konkursów przedmiotowych o zasięgu wojewódzkim w szkole podstawowej oraz finaliści olimpiad przedmiotowych otrzymują z danych zajęć edukacyjnych celującą roczną ocenę klasyfikacyjną.

 

§ 18

1. W klasie VIII szkoły podstawowej jest przeprowadzany sprawdzian poziomu opanowania umiejętności ustalonych w standardach wymagań będących podstawą przeprowadzania sprawdzianu w ostatnim roku nauki w szkole podstawowej, określonych w odrębnych przepisach.

2. Uczeń, który nie przystąpił do sprawdzianu w terminie do dnia 20 sierpnia danego roku, powtarza ostatnią klasę oraz przystępuje do sprawdzianu w następnym roku.

3. Wynik sprawdzianu nie wpływa na ukończenie szkoły. Wyniku sprawdzianu nie odnotowuje się na świadectwie ukończenia szkoły.

4. Warunki i sposób przeprowadzenia egzaminu ósmoklasisty reguluje rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych warunków i sposobu przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty.

 

§ 19

  1. Uczeń kończy szkołę, jeżeli w wyniku klasyfikacji końcowej otrzymał ze wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych oraz zajęć z języka mniejszości narodowej, mniejszości etnicznej lub języka regionalnego pozytywne końcowe oceny klasyfikacyjne wyższe od stopnia niedostatecznego, a także przystąpił do sprawdzianu, o którym mowa w § 81.;

  2. Uczeń kończy szkołę z wyróżnieniem, jeżeli w wyniku klasyfikacji końcowej uzyskał z obowiązkowych zajęć edukacyjnych średnią ocen co najmniej 4,75 oraz co najmniej bardzo dobrą ocenę zachowania.

  3. Uczniowi, który uczęszczał na dodatkowe zajęcia edukacyjne, religię lub etykę, do średniej ocen wlicza się także końcowe oceny klasyfikacyjne uzyskane z tych zajęć.

  4. O ukończeniu szkoły przez ucznia z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym postanawia na zakończenie klasy programowo najwyższej rada pedagogiczna, uwzględniając specyfikę kształcenia tego ucznia, w porozumieniu z rodzicami/prawnymi opiekunami.

 

Opublikowano: 17 marca 2025 13:01

Kategoria: Dokumenty szkolne

Załączniki:

Wew Zas O (1) [160.79 KB]

Wyświetleń: 38

Wszelkie prawa zastrzeżone © Szkoła Podstawowa im. Jana Kochanowskiego w Brzezinkach

Realizacja: Superszkolna.pl