Wewnątrzszkolne Zasady Oceniania
WEWNĄTRZSZKOLNE ZASADY OCENIANIA
SZKOŁA PODSTAWOWA
IM. JANA KOCHANOWSKIEGO
W BRZEZINKACH
-
Wewnątrzszkolne Zasady Oceniania regulują zasady oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz przeprowadzania egzaminów w Szkole. Zasady oceniania z religii i etyki regulują odrębne przepisy.
-
Wewnątrzszkolne Zasady Oceniania opracowano po konsultacjach przeprowadzonych wśród nauczycieli Szkoły, rodziców i uczniów.
-
Wewnątrzszkolne Zasady Oceniania są zgodne z misją i wizją Szkoły.
-
Przedmiotem oceniania wewnątrzszkolnego są wiadomości i umiejętności oraz zachowanie ucznia.
-
Ocenianie wewnątrzszkolne osiągnięć edukacyjnych polega na rozpoznawaniu przez nauczycieli poziomu i postępów w opanowaniu przez uczniów wiadomości i umiejętności w stosunku do wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy programowej kształcenia ogólnego, określonej w odrębnych przepisach i realizowanych w szkole programów nauczania uwzględniających tę podstawę.
-
Ocenianie zachowania ucznia polega na rozpoznawaniu przez wychowawcę klasy, nauczycieli oraz uczniów danej klasy stopnia respektowania przez ucznia zasad współżycia społecznego i norm etycznych oraz obowiązków określonych w statucie Szkoły.
-
Ocenianie wewnątrzszkolne ma na celu:
-
informowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i jego zachowaniu oraz o postępach w tym zakresie; tym, co zrobił dobrze i jak powinien się dalej uczyć;
-
udzielanie wskazówek do samodzielnego planowania własnego rozwoju;
-
motywowanie ucznia do dalszych postępów w nauce i zachowaniu;
-
dostarczenie rodzicom (prawnym opiekunom) i nauczycielom informacji o postępach, trudnościach w nauce, zachowaniu oraz specjalnych uzdolnieniach;
-
umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno – wychowawczej;
-
pobudzenie rozwoju umysłowego ucznia i rozwijanie poczucia odpowiedzialności za osobiste postępy;
-
wdrażanie uczniów do systematycznej pracy i efektywnej samooceny.
-
-
Ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje:
-
formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych;
-
ustalanie kryteriów oceny zachowania;
-
ocenianie bieżące i ustalanie śródrocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz śródrocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania według skali i w formach określonych w § 6 i § 10;
-
przeprowadzanie egzaminów klasyfikacyjnych;
-
ustalanie rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania, według skali, o której mowa w § 12 ust. 2 i § 13 ust. 3 rozporządzenia oraz w § 6 i §10 ;
-
ustalanie warunków i trybu uzyskania wyższych niż przewidywane rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania;
-
ustalanie warunków i sposobu przekazywania rodzicom (prawnym opiekunom) informacji o postępach i trudnościach ucznia w nauce i zachowaniu oraz o szczególnych uzdolnieniach ucznia.
-
-
Ocenianie szkolne obejmuje wiadomości i umiejętności ucznia wynikające z programów nauczania opartych o Podstawę Programową ze szczególnym uwzględnieniem umiejętności przyjętych jako priorytetowe, tzn.:
-
Ocena wiedzy i umiejętności, niezbędnych do promowania do klasy wyższej;
-
Umiejętności komunikacyjne, w tym: komunikacja werbalna w języku polskim, podstawowa w języku angielskim, umiejętność korzystania ze źródeł informacji, podstawowa umiejętność posługiwania się komputerem;
-
Umiejętności społeczne, w tym: umiejętność współpracy w grupie – klasie; umiejętność odpowiedzialności – branie na siebie odpowiedzialności za wykonywanie zadań; umiejętność ponoszenia konsekwencji; komunikacja interpersonalna – asertywne wyrażanie opinii, obrona stanowiska, umiejętność rozwiązywania konfliktów;
-
Umiejętności i dyspozycje psychologiczne: poczucie własnej wartości, dawanie sobie rady w sytuacjach trudnych, samodyscyplina, aktywność, elastyczność.
-
-
Rolą oceny jest przede wszystkim informowanie uczniów o ich osiągnięciach, a także o brakach i trudnościach napotykanych w procesie uczenia się.
-
Na ocenę wiadomości nie powinny mieć wpływu postawy szkolne i cechy osobowościowe ucznia.
-
Ocena nie może mieć funkcji represyjnej.
-
Nauczyciel jest bezwzględnie zobowiązany do przestrzegania jawności w wystawianiu ocen.
-
Oceny są jawne dla ucznia i jego rodziców.
-
Na prośbę ucznia lub jego rodziców nauczyciel uzasadnia swoją ocenę.
-
Na wniosek ucznia lub jego rodziców dokumentacja dotycząca egzaminu klasyfikacyjnego oraz inna dokumentacja dotycząca oceniania ucznia jest udostępniana do wglądu uczniowi lub jego rodzicom.
-
-
Osiąganie dobrych wyników w nauce w równym stopniu leży w interesie ucznia, nauczycieli i rodziców.
-
Uczeń w trakcie nauki w szkole otrzymuje:
-
oceny bieżące;
-
oceny klasyfikacyjne:
-
śródroczne i roczne,
-
końcowe.
-
-
promocję do klasy programowo wyższej lub ukończenie szkoły.
-
§ 2
-
Nauczyciel uzasadnia każdą ustaloną ocenę w czasie zajęć edukacyjnych w rozmowie bezpośredniej z uczniem po odpowiedzi ustnej lub w przypadku pracy pisemnej – po jej sprawdzeniu i ocenieniu.
-
Na prośbę ucznia lub jego rodziców nauczyciel ustalający ocenę uzasadnia ją – uzasadnienie dotyczące ocen wystawionych z odpowiedzi ustnych ucznia może być w formie ustnej, a w pozostałych przypadkach wymagane jest uzasadnienie w formie pisemnej.
-
Uczeń lub rodzic powinien otrzymać uzasadnienie ustalonej oceny w terminie do 7 dni od wystąpienia z wnioskiem. W treści uzasadnienia dotyczącego:
-
prac pisemnych – nauczyciel podaje szczegółowe kryteria, przewidziane dla danego
-
sprawdzianu oraz informacje o zakresie spełnienia przez ucznia tych kryteriów;
-
odpowiedzi ustnych – nauczyciel podaje szczegółowy zakres kryteriów branych pod uwagę przy ocenie wypowiedzi ustnej ucznia oraz informacje o zakresie spełnienia przez ucznia tych kryteriów;
-
ocen śródrocznych, rocznych i końcowych – nauczyciel podaje szczegółowy zakres kryteriów branych pod uwagę przy wystawianiu oceny oraz informacje o zakresie spełnienia przez ucznia tych kryteriów;
-
innych ocenianych prac (np. plastycznych) – nauczyciel podaje szczegółowy zakres kryteriów branych pod uwagę przy ocenianiu danej pracy oraz informacje o zakresie spełnienia przez ucznia tych kryteriów;
-
ocen z zajęć wychowania fizycznego – nauczyciel podaje szczegółowy zakres kryteriów branych pod uwagę przy ocenianiu oraz informacje o zakresie spełnienia przez ucznia tych kryteriów.
-
-
Pisemne prace uczniów są oceniane przez nauczyciela bez zbędnej zwłoki i udostępniane uczniom i rodzicom w terminie nieprzekraczającym 14 dni od sprawdzianu/kartkówki/ innej pracy. Udostępnianie uczniowi lub jego rodzicom sprawdzonych i ocenionych prac pisemnych może polegać na:
-
okazaniu pracy do wglądu na terenie szkoły – podczas lekcji uczniowi lub rodzicom
-
podczas spotkania z rodzicami.
-
-
W trakcie trwania roku szkolnego dokonywana jest jedna klasyfikacja śródroczna.
-
Klasyfikacja śródroczna obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz zachowania przeprowadzona będzie w drugiej połowie stycznia lub przed rozpoczęciem ferii zimowych, o ile ich termin będzie wcześniejszy.
-
Klasyfikacja roczna obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz zachowania przeprowadzona będzie w czerwcu zgodnie z aktualnym rozporządzeniem o organizacji roku szkolnego.
-
Klasyfikacja końcowa dotyczy uczniów klas VIII jako programowo najwyższych.
-
Na klasyfikację końcową składają się oceny wszystkich obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz zachowania uzyskane przez ucznia jako roczne w klasie programowo najwyższej.
-
Oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych nie mają wpływu na ocenę klasyfikacyjną zachowania.
-
Ocena klasyfikacyjna zachowania nie ma wpływu na:
-
oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych;
-
promocję do klasy programowo wyższej lub ukończenie szkoły.
-
Oceny klasyfikacyjne śródroczne i roczne z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych ustalają nauczyciele prowadzący te zajęcia, zgodnie z procedurą i kryteriami zawartymi w § 5 .
-
Ocena zachowania ustalana jest przez wychowawcę klasy zgodnie z procedurą i kryteriami zawartymi w statucie szkoły.
-
Sformułowanie i wpisanie do dziennika ocen z zajęć edukacyjnych obowiązkowych i dodatkowych oraz ocen zachowania dokonywane jest na tydzień przed klasyfikowaniem rocznym.
-
Nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne po zasięgnięciu opinii nauczyciela współorganizującego kształcenie uczniów niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym ustala śródroczną i roczną ocenę klasyfikacyjną z zajęć edukacyjnych dla ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego w terminie 14 dni przed klasyfikacją.
-
W przypadku ustalenia rocznej oceny klasyfikacyjnej zajęć edukacyjnych i rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania w trybie niezgodnym z przepisami prawa rodzice (prawni opiekunowie) mogą odwołać się do dyrektora szkoły. Szczegółowe warunki i tryb odwołania określa §13.
-
Klasyfikacja śródroczna i roczna w klasach I - III polega na podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych z zajęć edukacyjnych i zachowania ucznia w danym okresie edukacyjnym oraz ustaleniu jednej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych i zachowania, które są ocenami opisowymi.
-
Śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych, o której mowa w ust. 1, uwzględniają poziom opanowania przez ucznia wiadomości i umiejętności z zakresu wymagań określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego dla I etapu edukacyjnego oraz wskazują potrzeby rozwojowe i edukacyjne ucznia związane z przezwyciężaniem trudności w nauce lub rozwijaniem uzdolnień.
-
Nauczyciel, wystawiając ocenę opisową na podstawie obserwacji i dokumentów postępów ucznia, uwzględnia:
-
rozwój poznawczy ucznia:
-
umiejętności językowe: mówienie i słuchanie, czytanie i pisanie, ortografię i gramatykę;
-
umiejętności matematyczne: dodawanie i odejmowanie, mnożenie i dzielenie, zadania tekstowe, geometrię, umiejętności praktyczne;
-
umiejętności przyrodnicze;
-
rozwój artystyczny ucznia;
-
rozwój fizyczny;
-
rozwój społeczno – emocjonalny: stosunek do obowiązków szkolnych, pracę na lekcji, relacje z rówieśnikami;
-
osobiste osiągnięcia ucznia.
-
W ocenie bieżącej pracy ucznia stosuje się ocenę:
-
słowną wyrażoną ustnie
-
pisemną
-
wyrażoną symbolem graficznym.
-
wyrażaną w stopniach wg następującej skali:
6 – celujący (cel)
5 – bardzo dobry (bdb)
4 – dobry (db.)
3 – dostateczny (dst)
2 – dopuszczający (dop)
1 – niedostateczny (ndst)
-
Uczeń klasy I - III szkoły podstawowej otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej.
-
Na wniosek rodziców ucznia i po uzyskaniu zgody wychowawcy oddziału albo na wniosek wychowawcy oddziału i po uzyskaniu zgody rodziców ucznia rada pedagogiczna może postanowić o promowaniu ucznia klasy I i II szkoły podstawowej do klasy programowo wyższej również w ciągu roku szkolnego, jeżeli poziom rozwoju i osiągnięć ucznia rokuje opanowanie w jednym roku szkolnym treści nauczania przewidzianych w programie nauczania dwóch klas.
-
W wyjątkowych przypadkach, uzasadnionych poziomem rozwoju i osiągnięć ucznia w danym roku szkolnym lub stanem zdrowia ucznia, Rada Pedagogiczna może postanowić o powtarzaniu klasy przez ucznia klas I - III szkoły podstawowej, na wniosek wychowawcy oddziału po zasięgnięciu opinii rodziców ucznia lub na wniosek rodziców ucznia po zasięgnięciu opinii wychowawcy oddziału.
-
W klasach I – III nie stosuje się wyróżnień.
-
Ocenianie bieżące, klasyfikacyjne śródroczne i klasyfikacyjne roczne w klasach IV-VIII wyrażane jest w stopniach wg następującej skali:
6 – celujący (cel)
5 – bardzo dobry (bdb)
4 – dobry (db.)
3 – dostateczny (dst)
2 – dopuszczający (dop)
1 – niedostateczny (ndst)
-
Nauczyciele na początku każdego roku szkolnego informują uczniów oraz ich rodziców (prawnych opiekunów) o:
-
wymaganiach edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zająć edukacyjnych wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczania;
-
sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów;
-
warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych.
-
Kryteria wymagań na poszczególne stopnie:
-
Posługiwanie się i operowanie nabytymi wiadomościami
KRYTERIUM UMIEJĘTNOŚCI STOSOWANIA WIEDZY |
Poziom w stopniach |
Samodzielne i sprawne posługiwanie się wiedzą dla celów teoretycznych i praktycznych |
6 |
Umiejętne wykorzystywanie wiadomości w teorii i praktyce bez ingerencji nauczyciela |
5 |
Stosowanie wiedzy w sytuacjach teoretycznych i praktycznych inspirowane przez nauczyciela |
4 |
Stosowanie wiadomości dla celów praktycznych i teoretycznych przy pomocy nauczyciela |
3 |
Nieznaczna umiejętność stosowania wiedzy nawet przy pomocy nauczyciela |
2 |
Zakres umiejętności nieodpowiadający poziomowi przewidzianemu na ocenę dopuszczającą |
1 |
-
Kultura przekazywania wiadomości
KRYTERIUM OCENY UMIEJĘTNOŚCI PRZEKAZYWANIA WIADOMOŚCI |
Poziom w stopniach |
Poprawny język, styl, swoboda w posługiwaniu się terminologią naukową, wysoki stopień kondensacji wypowiedzi |
6 |
Poprawny język, styl, poprawne posługiwanie się terminologią naukową, kondensacja wypowiedzi za zasadzie zgody z wymaganiami poszczególnych przedmiotów nauczania |
5 |
Brak błędów językowych, usterki stylistyczne, podstawowe pojęcia i prawa ujmowane w terminach naukowych, język umiarkowanie skondensowany |
4 |
Niewielkie i nieliczne błędy, wiadomości przekazywane w języku zbliżonym do potocznego, mała kondensacja wypowiedzi |
3 |
Liczne błędy, nieporadny styl, trudności w wysławianiu |
2 |
Bardzo liczne błędy, rażąco nieporadny styl, duże trudności w mówieniu językiem literackim |
1 |
-
Zakres i jakość wiadomości
KRYTERIUM USTALENIA ZAKRESU I JAKOŚCI WIADOMOŚCI |
Poziom w stopniach |
Wyczerpujące opanowanie całego materiału programowego (koniec roku lub semestru); wiadomości powiązane ze sobą w systematyczny układ |
6 |
Bardzo dobre opanowanie całego materiału programowego (koniec roku lub semestru); wiadomości powiązane ze sobą w logiczny układ |
5 |
Dobra opanowanie materiału programowego; wiadomości powiązane związkami logicznymi |
4 |
Zakres materiału programowego ograniczony do treści podstawowych z danego przedmiotu; wiadomości podstawowe połączone związkami logicznymi |
3 |
Niewielka znajomość podstawowego materiału programowego; wiadomości luźno zestawione |
2 |
Zasób wiadomości programowych i jedności logicznej między nimi nie odpowiada poziomowi na ocenę dopuszczającą |
1 |
-
Rozumienie materiału naukowego
KRYTERIUM ROZUMIENIA |
Poziom w stopniach |
Zgodnie z nauką rozumienie uogólnień i związków między nimi oraz wyjaśnianie zjawisk bez jakiejkolwiek ingerencji z zewnątrz |
6 |
Właściwe rozumienie uogólnień i związków między nimi oraz wyjaśnianie zjawisk bez ingerencji nauczyciela |
5 |
Poprawne rozumienie uogólnień i związków między nimi oraz wyjaśnianie zjawisk inspirowane przez nauczyciela |
4 |
Dość poprawne rozumienie podstawowych uogólnień oraz wyjaśnianie ważniejszych zjawisk z pomocą nauczyciela |
3 |
W niewielkim stopniu rozumienia podstawowych uogólnień i umiejętności wyjaśniania zjawisk |
2 |
Rozumienie uogólnień oraz umiejętność wyjaśniania zjawisk nieodpowiadający poziomowi na ocenę dopuszczającą |
1 |
-
Opis systemu oceniania
-
Przewiduje się następujące źródła informacji, prowadzące do ustalenia oceny bieżącej:
1) odpowiedź ustna;
2) kartkówka,
3) sprawdzian pisemny;
4) zadania.
% z maksymalnej liczby punktów |
Ocena |
Cyfra |
96% - 100% |
celujący |
6 |
95% |
celujący – |
6- |
93 – 94% |
bardzo dobry + |
5+ |
85 – 92% |
bardzo dobry |
5 |
84% |
bardzo dobry – |
5- |
82 – 83% |
dobry + |
4+ |
70 – 81% |
dobry |
4 |
69 % |
dobry – |
4- |
67 – 68% |
dostateczny + |
3+ |
50-66% |
dostateczny |
3 |
49% |
dostateczny – |
3- |
47 – 48% |
dopuszczający + |
2+ |
30 – 46% |
dopuszczający |
2 |
29 % |
dopuszczający – |
2- |
mniej niż 28% |
niedostateczny |
1 |
-
Klasyfikacja śródroczna i roczna polega na okresowym podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia z zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania i ustaleniu ocen klasyfikacyjnych oraz oceny zachowania zgodnie ze skalą określoną w niniejszym statucie.
-
Klasyfikowanie śródroczne uczniów przeprowadza się najpóźniej w ostatnim tygodniu pierwszego półrocza.
-
Śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych i klasyfikacyjna ocena zachowania nie stanowią średniej arytmetycznej ocen cząstkowych.
-
Oceny klasyfikacyjne ustalone za ostatnie półrocze roku szkolnego z poszczególnych zajęć edukacyjnych i klasyfikacyjna ocena zachowania są ocenami uwzględniającymi wiadomości i umiejętności oraz zachowanie ucznia z poprzedniego półrocza.
-
Śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych ustalają nauczyciele prowadzący poszczególne obowiązkowe zajęcia edukacyjne, a śródroczną i roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania – wychowawca klasy po zasięgnięciu opinii nauczycieli, uczniów danej klasy oraz ocenianego ucznia.
-
Śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z dodatkowych zajęć edukacyjnych ustalają nauczyciele prowadzący poszczególne dodatkowe zajęcia edukacyjne. Roczna ocena klasyfikacyjna z dodatkowych zajęć edukacyjnych nie ma wpływu na promocję do klasy programowo wyższej ani na ukończenie szkoły.
-
Ustalone przez nauczycieli śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z poszczególnych zajęć edukacyjnych i klasyfikacyjna ocena zachowania ucznia ustalona przez wychowawcę nie mogą być uchylone ani zmienione decyzją administracyjną.
-
W przypadku, gdy zajęcia edukacyjne prowadzone są przez więcej niż jednego nauczyciela, ocena wystawiana jest przez wszystkich nauczycieli uczących danego przedmiotu.
-
W przypadku przedmiotu nauczanego w danym roku szkolnym tylko w pierwszym okresie ocena śródroczna staje się oceną roczną.
-
W przypadku niewykonania przez nauczyciela, wychowawcę lub radę pedagogiczną zadań i kompetencji w zakresie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów te zadania i kompetencje wykonuje dyrektor szkoły lub upoważniony przez niego nauczyciel. W przypadku, gdy dyrektor szkoły lub upoważniony przez niego nauczyciel nie wykonuje zadań i kompetencji w zakresie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów, te zadania i kompetencje wykonuje nauczyciel wyznaczony przez organ prowadzący szkołę. W przypadku szkół prowadzonych przez jednostki samorządu terytorialnego zadania i kompetencje organu prowadzącego wykonuje odpowiednio wójt (burmistrz, prezydent miasta), zarząd powiatu, zarząd województwa.
-
Jeżeli rada pedagogiczna nie podejmie uchwały ws. klasyfikacji i promocji, o wynikach klasyfikacji i promocji uczniów rozstrzyga dyrektor szkoły. W przypadku, gdy dyrektor szkoły nie podejmie takiego rozstrzygnięcia, o wynikach klasyfikacji i promocji uczniów rozstrzyga nauczyciel wyznaczony przez organ prowadzący szkołę. W przypadku szkół prowadzonych przez jednostki samorządu terytorialnego zadania i kompetencje organu prowadzącego wykonuje odpowiednio wójt (burmistrz, prezydent miasta), zarząd powiatu, zarząd województwa. Dokumentację dotyczącą klasyfikacji i promocji uczniów oraz ukończenia przez nich szkoły w przypadkach, o których mowa powyżej, podpisuje odpowiednio dyrektor szkoły lub nauczyciel wyznaczony przez organ prowadzący szkołę.
-
O osiągnięciach i postępach uczniowie i ich rodzice (prawni opiekunowie) są informowani na zebraniach ogólnych i indywidualnych, w postaci komentarza ustnego lub pisemnego do oceny bieżącej lub śródrocznej.
-
Oceny cząstkowe z poszczególnych przedmiotów powinny w zbliżonych proporcjach dotyczyć: wiadomości i umiejętności uczniów dla danej edukacji.
-
Oceny cząstkowe uczeń otrzymuje z następujących form sprawdzania wiadomości:
-
Sprawdzian pisemny – jednogodzinny, obejmujący dział.
-
Kartkówka – obejmująca niewielką ilość materiału, na ogół z trzech ostatnich lekcji (ilość określa nauczyciel).
-
Odpowiedź ustna – na ogół z trzech ostatnich lekcji (częstotliwość ustala nauczyciel: minimum jeden raz w półroczu).
-
Zadanie – ilość i rodzaj ustala nauczyciel. Mogą to być np. projekty edukacyjne i prace wykonywane przez uczniów, zeszyt przedmiotowy, zeszyt ćwiczeń, karty pracy, referaty, prezentacje, ocena aktywności ucznia podczas zajęć, konkursy przedmiotowe, działalność pozalekcyjna ucznia, itp.)
-
W okresie pierwszego miesiąca pobytu w szkole uczniowie klasy IV mogą decydować o tym, które z otrzymanych przez nich ocen będą odnotowywane w dziennikach.
-
Sprawdziany są obowiązkowe dla wszystkich uczniów.
-
Jeżeli z przyczyn losowych uczeń nie może napisać pracy klasowej z całą klasą, to powinien to uczynić w terminie dwutygodniowym od daty przeprowadzonego sprawdzianu. Nauczyciel - na wniosek ucznia - ma obowiązek ustalić termin i miejsce pisania sprawdzianu. Nauczyciel ma prawo bez zapowiedzi odpytać z przewidzianego sprawdzianem zakresu materiału lub sprawdzić przewidziane sprawdzianem umiejętności ucznia, który nie napisał w terminie ww. sprawdzianu.
-
Poprawa sprawdzianów jest dobrowolna i musi się odbyć w ciągu dwóch tygodni od daty rozdania prac. Uczeń poprawia ją tylko raz. O poprawę sprawdzianu wnioskuje uczeń. Termin i formę poprawy ustala nauczyciel, informując o niej ucznia.
-
Poprawie podlegają wszystkie oceny uzyskane przez ucznia.
-
Jeżeli uczeń opuścił powyżej 50% zajęć z danego przedmiotu nauczania i nie poddał się co najmniej jednej z ustalonych obowiązujących form oceniania, może być z niego nieklasyfikowany.
-
Poprawiona ocena odnotowana jest w dzienniku obok poprawianej, przy czym nauczyciel może uznać ocenę poprawioną za ostateczną.
-
Prace klasowe i sprawdziany muszą być zapowiedziane z tygodniowym wyprzedzeniem.
-
W ciągu dnia może odbyć się tylko jeden sprawdzian, a w ciągu tygodnia nie więcej niż trzy.
-
Fakt zapowiedzenia pracy klasowej lub sprawdzianu nauczyciel odnotowuje w dzienniku lekcyjnym. Pierwszeństwo w ustalaniu terminów sprawdzianów mają nauczyciele, którzy w tygodniowym planie mają jedną lub dwie godziny zajęć ze swojego przedmiotu.
-
Kartkówka może być zapowiedziana, jednak niekoniecznie.
-
Sprawdziany powinny być poprawione i oddane w terminie dwóch tygodni, a kartkówki w ciągu siedmiu dni.
-
W ciągu dnia mogą odbyć się maksymalnie trzy kartkówki.
-
Uczniowie mają prawo do zamiany ustnej formy odpowiedzi na formę kartkówki.
-
Uczeń ma prawo poprawiać ocenę otrzymaną za sprawdzian, o ile jest to ocena niedostateczna lub dopuszczająca.
-
Poprawianie sprawdzianu powinno odbyć się jak najszybciej w terminie ustalonym przez nauczyciela.
-
Uczeń może poprawiać oceny niedostateczne otrzymane za inne formy sprawdzania wiadomości w terminach i na zasadach określonych przez nauczyciela.
-
Warunki poprawiania innych ocen i pisania zaległych prac pisemnych ustala nauczyciel.
§ 8
-
Przy ustalaniu oceny z wychowania fizycznego, techniki, muzyki i plastyki - jeżeli nie są one zajęciami kierunkowymi – należy w szczególności brać pod uwagę wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki tych zajęć, a w przypadku wychowania fizycznego – także systematyczność udziału ucznia w zajęciach oraz aktywność ucznia w działaniach podejmowanych przez szkołę na rzecz kultury fizycznej
-
W przypadku gdy obowiązkowe zajęcia wychowania fizycznego realizowane w formie do wyboru przez ucznia są prowadzone przez innego nauczyciela niż nauczyciel prowadzący zajęcia wychowania fizycznego w formie klasowo-lekcyjnej, śródroczną i roczną ocenę klasyfikacyjną z zajęć wychowania fizycznego ustala nauczyciel prowadzący te zajęcia w formie klasowo-lekcyjnej po uwzględnieniu opinii nauczyciela prowadzącego zajęcia wychowania fizycznego w formie do wyboru przez ucznia.
-
Dyrektor szkoły zwalnia ucznia z wykonywania określonych ćwiczeń fizycznych na zajęciach wychowania fizycznego, na podstawie opinii o ograniczonych możliwościach wykonywania przez ucznia tych ćwiczeń wydanej przez lekarza, na czas określony w tej opinii.
-
Dyrektor szkoły zwalnia ucznia z obowiązkowych zajęć edukacyjnych z danego przedmiotu, na podstawie opinii o braku możliwości uczestniczenia ucznia w tych zajęciach wydanej przez odpowiedni organ na czas określony w tej opinii.
-
Jeżeli okres zwolnienia ucznia z realizacji zajęć, o którym mowa w ust. 4, uniemożliwia ustalenie śródrocznej lub rocznej w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „zwolniony” albo „zwolniona”.
-
Dyrektor szkoły zwalnia ucznia z wadą słuchu, z głęboką dysleksją rozwojową, z afazją, z niepełnosprawnościami sprzężonymi lub ze spektrum autyzmu, z nauki drugiego języka obcego nowożytnego do końca danego etapu edukacyjnego na wniosek rodziców albo pełnoletniego ucznia oraz na podstawie opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej, z której wynika potrzeba zwolnienia z nauki tego języka obcego nowożytnego.
-
W przypadku ucznia, o którym mowa w ust. 7, posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego lub orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania, z którego wynika potrzeba zwolnienia ucznia z nauki drugiego języka obcego nowożytnego, zwolnienie z nauki tego języka obcego nowożytnego może nastąpić na podstawie tego orzeczenia.
9. W przypadku zwolnienia ucznia z nauki drugiego języka obcego nowożytnego w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „zwolniony” albo „zwolniona”.
10. Ocenianie z religii i etyki odbywa się zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 12 ust. 2. Ustawy o systemie oświaty.
-
Nauczyciel jest zobowiązany na podstawie pisemnej opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej lub innej poradni specjalistycznej obniżyć wymagania edukacyjne w stosunku do ucznia, u którego stwierdzono trudności w uczeniu się lub deficyty rozwojowe uniemożliwiające sprostanie wymaganiom edukacyjnym wynikającym z programu nauczania. Jednocześnie zobowiązany jest opracować i podać uczniowi nowy zakres treści programowych i wymagań.
-
Dla ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego lub indywidualnego nauczania dostosowanie wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia następuje na podstawie tego orzeczenia.
-
Klasyfikacja śródroczna i roczna oraz oceny bieżące ucznia z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym wyrażane są w formie opisu jego osiągnięć z zajęć edukacyjnych i zachowania.
§ 10
-
Klasyfikacja roczna, począwszy od klasy czwartej, polega na podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia z zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania i zachowania ucznia w danym roku szkolnym oraz ustaleniu rocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych według skali zapisanej w rozporządzeniu.
-
O grożących uczniom śródrocznych i rocznych ocenach niedostatecznych, o nieklasyfikowaniu oraz o ocenie nagannej zachowania zobowiązany jest poinformować rodziców (prawnych opiekunów) wychowawca klasy na miesiąc przed śródrocznym i rocznym klasyfikacyjnym zebraniem plenarnym Rady Pedagogicznej.
-
Uczeń ma możliwość w ciągu dwóch tygodni wykazać się opanowaniem wiedzy i umiejętności na ocenę pozytywną.
-
Powiadomienie o przewidywanej ocenie niedostatecznej lub ocenie nagannej z zachowania przekazuje wychowawca na specjalnym spotkaniu poświęconym tej problematyce, co znajduje potwierdzenie w dzienniku lekcyjnym lub innym dokumencie.
-
W przypadku nieobecności rodzica na spotkaniu wychowawca zobowiązany jest telefonicznie poinformować go o konieczności jego przybycia do szkoły. Zapis terminu rozmowy telefonicznej powinien być odnotowany w dzienniku lekcyjnym.
-
W razie niemożności przybycia rodzica do szkoły wychowawca przekazuje pisemną informację przez ucznia i oczekuje zwrotu podpisanego przez rodzica duplikatu w terminie 2 dni.
-
W przypadku, gdy uczeń nie dostarczy podpisanej informacji, wychowawca zobowiązany jest przesłać ją niezwłocznie listem poleconym.
-
Informacje o przewidywanych rocznych ocenach klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych oraz przewidywanych rocznych ocenach klasyfikacyjnych zachowania są przekazywane na 14 dni przed rocznym klasyfikacyjnym zebraniem plenarnym Rady Pedagogicznej.
-
Powiadomienie o przewidywanych rocznych ocenach odbywa się w sposób następujący:
-
Nauczyciel przedmiotu informuje uczniów o przewidywanych ocenach na podstawie wpisów do dziennika.
-
Uczeń ma obowiązek przekazać informację rodzicom.
-
Rodzic w przypadku niedoinformowania w okresie przed radą klasyfikacyjną winien telefonicznie bądź osobiście zapoznać się z ocenami z poszczególnych przedmiotów.
-
Rodzic może zażądać od wychowawcy pisemnego wykazu przewidywanych ocen rocznych.
-
Począwszy od klasy IV szkoły podstawowej uczeń otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej (na semestr programowo wyższy), jeżeli ze wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych, określonych w szkolnym planie nauczania, uzyskał roczne (semestralne) oceny klasyfikacyjne wyższe od oceny niedostatecznej, z zastrzeżeniem §. 71, ust. 3 oraz §. 77, ust. 8.
-
O promowaniu do klasy programowo wyższej ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na upośledzenie umysłowe w stopniu umiarkowanym lub znacznym postanawia rada pedagogiczna, uwzględniając ustalenia zawarte w indywidualnym programie edukacyjno-terapeutycznym.
-
O ukończeniu szkoły przez ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na upośledzenie umysłowe w stopniu umiarkowanym lub znacznym postanawia Rada Pedagogiczna, uwzględniając ustalenia zawarte w indywidualnym programie edukacyjno-terapeutycznym.
-
Uczeń (lub jego rodzice/opiekunowie prawni), który chciałby uzyskać wyższą niż przewidywana roczną ocenę klasyfikacyjną z zajęć edukacyjnych lub zachowania, może wystąpić do Dyrektora Szkoły z umotywowaną pisemną prośbą o umożliwienie zmiany oceny na wyższą o jeden stopień.
-
Sprawdzenie wiedzy i umiejętności ucznia z plastyki, muzyki, informatyki, zajęć komputerowych, zajęć technicznych, techniki, wychowania fizycznego ma przede wszystkim formę zadań praktycznych, a z pozostałych przedmiotów pisemną i ustną.
-
Wiedzę i umiejętności ucznia sprawdza nauczyciel danego przedmiotu w obecności drugiego nauczyciela tego samego lub pokrewnego przedmiotu.
-
Sprawdzian odbywa się przed rocznym klasyfikacyjnym zebraniem plenarnym Rady Pedagogicznej.
-
Obejmuje zakres materiału z całego roku na oczekiwaną ocenę i odbywa się w godzinach popołudniowych.
-
Aby otrzymać oczekiwaną ocenę, uczeń musi uzyskać co najmniej 90 % maksymalnej liczby punktów dla niej przewidzianych.
-
Tak ustalona ocena stanowi roczną oceną klasyfikacyjną z zajęć edukacyjnych i jest ostateczna. Nie może jednak być ona niższa od wcześniej przewidywanej.
-
Ocena klasyfikacyjna roczna z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych może być podwyższona w przypadku, gdy:
-
przy ocenianiu nie uwzględniono w pełni kryteriów ocen zawartych w PSO;
-
zaszły dodatkowe okoliczności lub zdarzenia uzasadniające zmianę oceny na wyższą;
-
podwyższenie oceny nie będzie miało negatywnego aspektu wychowawczego;
-
klasyfikacja roczna dokonana została niezgodnie z procedurami określonymi w WSO.
-
Wniosek należy złożyć w formie pisemnej w sekretariacie Szkoły w terminie nie dłuższym niż 7 dni od otrzymania informacji o przewidywanej rocznej ocenie obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych ze wskazaniem zaistniałych okoliczności określonych w ust. 8 i o jaką ocenę uczeń się ubiega.
-
Po pozytywnym ustosunkowaniu się do wniosku rodziców Dyrektor Szkoły informuje o tym fakcie nauczyciela prowadzącego dane zajęcia, który pisemnie określi zakres materiału oraz konieczne wymagania do uzyskania oceny wskazanej we wniosku z określeniem terminów, w jakich uczeń winien materiał opanować i wykazać się jego znajomością, jednak nie później niż trzy dni przed klasyfikacją roczną.
-
Rodzic i uczeń winni podpisać otrzymaną od nauczyciela informację, której kopię przechowuje się w dokumentacji do czasu ukończenia lub opuszczenia przez ucznia Szkoły.
-
Niedotrzymanie przez ucznia warunków określonych w ust. 9 powoduje ustalenie oceny rocznej takiej jak przewidywana.
-
Rodzice/prawni opiekunowie mogą wnioskować do wychowawcy klasy o podwyższenie przewidywanej rocznej oceny zachowania.
-
Ocena zachowania ucznia może być podwyższona w przypadku :
-
zaistnienia nowych okoliczności świadczących o pozytywnym zachowaniu ucznia (osiągnięciach, pracy społecznej na rzecz środowiska itp.);
-
pozytywnej opinii samorządu klasowego, nauczycieli i pozostałych pracowników szkoły;
-
otrzymania pochwały dyrektora szkoły;
-
otrzymania pochwały poza szkołą.
-
Rodzic (prawny opiekun) ucznia składa pisemny wniosek w sekretariacie szkoły w terminie 7 dni od przekazania informacji o przewidywanej rocznej ocenie zachowania ze wskazaniem zaistniałych okoliczności określonych w ust. 2, z uwzględnieniem zasady, że ocena nie może zostać podwyższona o więcej niż jeden stopień.
-
Dyrektor szkoły po pozytywnym ustosunkowaniu się do wniosku rodziców informuje o tym fakcie wychowawcę klasy, który konsultuje się z nauczycielami, uczniami danej klasy i samym zainteresowanym.
-
Uczeń może uzyskać wyższą niż przewidywana klasyfikacyjną roczną ocenę zachowania, jeśli nauczyciele oraz uczniowie danej klasy nie wniosą umotywowanych zastrzeżeń co do wypełnienia kryteriów na daną ocenę.
-
Uczeń lub jego rodzice (prawni opiekunowie) mogą zgłosić zastrzeżenia do Dyrektora Szkoły, jeżeli uznają, że roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalenia tej oceny.
-
Zastrzeżenia zgłasza się od dnia ustalenia rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych lub rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania nie później jednak niż w terminie 2 dni roboczych od dnia zakończenia rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych.
-
W przypadku stwierdzenia, że roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny, dyrektor szkoły powołuje komisję, która:
-
w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych przeprowadza sprawdzian wiadomości i umiejętności ucznia wg zasad ustalonych w § 73 pkt 2.;
-
w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania ustala roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania w drodze głosowania zwykłą większością głosów; w przypadku równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego komisji.
-
Sprawdzian, o którym mowa w ust. 2 pkt a, przeprowadza się nie później niż w terminie 5 dni od dnia zgłoszenia zastrzeżeń, o których mowa w ust. 1. Termin sprawdzianu uzgadnia się z uczniem i jego rodzicami (prawnymi opiekunami).
-
W skład komisji wchodzą:
-
w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych:
-
dyrektor szkoły albo nauczyciel zajmujący w tej szkole inne stanowisko kierownicze - jako przewodniczący komisji,
-
nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne,
-
jeden nauczyciel z danej lub innej szkoły tego samego typu, prowadzący takie same zajęcia edukacyjne;
-
pedagog i psycholog szkolny
-
w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania:
-
Dyrektor Szkoły albo nauczyciel zajmujący w tej szkole inne stanowisko kierownicze - jako przewodniczący komisji,
-
wychowawca klasy,
-
wskazany przez dyrektora szkoły nauczyciel uczący w danym oddziale,
-
przedstawiciel samorządu uczniowskiego,
-
przedstawiciel rady rodziców.
-
Nauczyciel, o którym mowa w § 76 ust. 5 pkt 1 b, może być zwolniony z udziału w pracy komisji na własną prośbę lub w innych, szczególnie uzasadnionych okolicznościach. W takim przypadku dyrektor szkoły powołuje innego nauczyciela prowadzącego takie same zajęcia edukacyjne, z tym, że powołanie nauczyciela zatrudnionego w innej szkole następuje w porozumieniu z dyrektorem tej szkoły.
-
Ustalona przez komisję roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych oraz roczna ocena klasyfikacyjna zachowania nie może być niższa od ustalonej wcześniej. Ocena ustalona przez komisję jest ostateczna, z wyjątkiem niedostatecznej rocznej (semestralnej) oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych, która może być zmieniona w wyniku egzaminu poprawkowego.
-
Z prac komisji sporządza się protokół, który stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia, zawierający w szczególności:
-
w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych
-
skład komisji,
-
termin sprawdzianu,
-
zadania (pytania) sprawdzające,
-
wynik sprawdzianu oraz ustaloną ocenę.
-
Do protokołu dołącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia.
-
Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do sprawdzianu w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie wyznaczonym przez Dyrektora Szkoły w uzgodnieniu z uczniem i jego rodzicami.
-
Przepisy ust. 1 - 9 stosuje się odpowiednio w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych uzyskanej w wyniku egzaminu poprawkowego, z tym że termin do zgłoszenia zastrzeżeń wynosi 5 dni od dnia przeprowadzenia egzamin poprawkowego. W tym przypadku ocena ustalona przez komisję jest ostateczna.
-
Uczeń może nie być klasyfikowany z jednego, kilku lub wszystkich zajęć edukacyjnych, jeżeli brak jest podstaw do ustalenia śródrocznej lub rocznej oceny klasyfikacyjnej z powodu nieobecności ucznia na zajęciach edukacyjnych przekraczającej połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia w szkolnym planie nauczania.
-
Uczeń nieklasyfikowany z powodu usprawiedliwionej nieobecności może zdawać egzamin klasyfikacyjny.
-
Na wniosek ucznia nieklasyfikowanego z powodu nieusprawiedliwionej nieobecności lub na wniosek jego rodziców (prawnych opiekunów) Rada Pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin klasyfikacyjny.
-
Egzamin klasyfikacyjny zdaje również uczeń:
-
realizujący, na podstawie odrębnych przepisów, indywidualny program lub tok nauki;
-
spełniający obowiązek szkolny lub obowiązek nauki poza szkołą – w tym przypadku egzamin nie obejmuje: techniki, plastyki, muzyki, wychowania fizycznego oraz nie ustala się oceny zachowania.
-
Egzaminy klasyfikacyjne przeprowadza się wg zasad zapisanych w § 73 pkt 2:
-
czas trwania części pisemnej egzaminu z języka polskiego i matematyki, jak również czas przygotowania ucznia do odpowiedzi ustnej winien odpowiadać normom określonym w stosunku do egzaminu sprawdzającego;
-
układ zestawu zadań dla danego przedmiotu ustala zespół nauczycieli, uwzględniając umiejętności i wiedzę ze wszystkich poziomów wymagań;
-
uczniowie, którym wyznaczono egzamin klasyfikacyjny z powodu realizowania indywidualnego toku nauki, nauczania przedmiotu poza szkołą, konieczności wyrównania różnic programowych i nieklasyfikowania z przyczyn usprawiedliwionych, mają prawo do wyboru zestawów zadań egzaminacyjnych w obu jego częściach.
-
Egzamin klasyfikacyjny z plastyki, muzyki, informatyki, zajęć komputerowych, zajęć technicznych, techniki i wychowania fizycznego ma przede wszystkim formę zadań praktycznych.
-
Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza się nie później niż w dniu poprzedzającym dzień zakończenia rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych. Termin egzaminu klasyfikacyjnego uzgadnia się z uczniem i jego rodzicami/prawnymi opiekunami.
-
Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza nauczyciel danych zajęć edukacyjnych w obecności wskazanego przez Dyrektora Szkoły nauczyciela takich samych lub pokrewnych zajęć edukacyjnych.
-
Egzamin klasyfikacyjny dla ucznia spełniającego obowiązek szkolny lub obowiązek nauki poza Szkołą przeprowadza komisja w składzie:
-
Dyrektor Szkoły albo nauczyciel zajmujący w tej szkole inne stanowisko kierownicze - jako przewodniczący komisji;
-
nauczyciele zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania dla odpowiedniej klasy.
-
Przewodniczący komisji uzgadnia z uczniem oraz jego rodzicami liczbę zajęć edukacyjnych, z których uczeń może zdawać egzaminy w ciągu jednego dnia.
-
W czasie egzaminu klasyfikacyjnego mogą być obecni - w charakterze obserwatorów – rodzice/prawni opiekunowie ucznia
-
Z przeprowadzonego egzaminu klasyfikacyjnego sporządza się protokół zawierający skład komisji, termin egzaminu, zadania egzaminacyjne, wyniki egzaminu oraz uzyskane oceny.
-
Ustalona przez nauczyciela albo uzyskana w wyniku egzaminu klasyfikacyjnego roczna/ semestralna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych jest ostateczna.
-
Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do egzaminu klasyfikacyjnego w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie wyznaczonym przez Dyrektora Szkoły.
-
W przypadku nieklasyfikowania ucznia z obowiązkowych lub dodatkowych zajęć edukacyjnych w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się "nieklasyfikowany" albo "nieklasyfikowana".
-
Począwszy od klasy IV szkoły podstawowej, uczeń, który w wyniku klasyfikacji rocznej (semestralnej) uzyskał ocenę niedostateczną z jednych obowiązkowych zajęć edukacyjnych, może zdawać egzamin poprawkowy. W wyjątkowych przypadkach: spowodowanych chorobą, wypadkami losowymi i innymi sytuacjami życiowymi, które należy rozpatrywać indywidualnie, Rada Pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin poprawkowy z dwóch obowiązkowych zajęć edukacyjnych.
-
Egzamin poprawkowy składa się z części pisemnej oraz części ustnej, z wyjątkiem egzaminu z plastyki, muzyki, informatyki, zajęć komputerowych, zajęć technicznych, techniki oraz wychowania fizycznego, z których egzamin ma przede wszystkim formę zadań praktycznych.
-
Część pisemna egzaminów z j. polskiego i matematyki powinna trwać 90 minut, a w odniesieniu do innych przedmiotów czas jej trwania (jednolity dla danego przedmiotu) określają poszczególne zespoły przedmiotowe.
-
Uczniowi należy zagwarantować czas na przygotowanie się do odpowiedzi ustnej - ok. 20 minut.
-
Na uczniu spoczywa obowiązek takiego zaplanowania toku odpowiedzi ustnej, by w czasie nieprzekraczającym 20 minut zaprezentować odpowiedzi na przedstawione pytania.
-
Strukturę obowiązującego w całości (bez możliwości wyboru) zestawu zadań do obydwu części egzaminu poprawkowego z danego przedmiotu ustala zespół nauczycieli.
-
Termin egzaminu poprawkowego wyznacza Dyrektor Szkoły do dnia zakończenia rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych. Egzamin poprawkowy przeprowadza się w ostatnim tygodniu ferii letnich.
-
Egzamin poprawkowy przeprowadza komisja powołana przez Dyrektora Szkoły. W skład komisji wchodzą:
-
Dyrektor Szkoły albo nauczyciel zajmujący w tej szkole inne stanowisko kierownicze - jako przewodniczący komisji;
-
nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne - jako egzaminujący;
-
nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne - jako członek komisji.
-
Nauczyciel, o którym mowa w pkt 4 ust. 2, może być zwolniony z udziału w pracy komisji na własną prośbę lub w innych szczególnie uzasadnionych okolicznościach. W takim przypadku Dyrektor Szkoły powołuje jako osobę egzaminującą innego nauczyciela zatrudnionego w innej szkole. Powołanie następuje w porozumieniu z dyrektorem tej szkoły.
-
Z przeprowadzonego egzaminu poprawkowego sporządza się protokół zawierający w szczególności:
-
skład komisji;
-
termin egzaminu poprawkowego;
-
pytania egzaminacyjne;
-
wynik egzaminu poprawkowego oraz uzyskaną ocenę;
-
załączniki: pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia.
-
Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.
-
Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do egzaminu poprawkowego w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie wyznaczonym przez Dyrektora Szkoły, nie później jednak niż do końca września.
-
Uczeń, który nie zdał egzaminu poprawkowego, nie otrzymuje promocji do klasy programowo wyższej i powtarza klasę.
-
Uwzględniając możliwości edukacyjne ucznia szkoły podstawowej Rada Pedagogiczna może jeden raz w ciągu danego etapu edukacyjnego promować do klasy programowo wyższej ucznia, który nie zdał egzaminu poprawkowego z jednych obowiązkowych zajęć edukacyjnych, pod warunkiem, że te obowiązkowe zajęcia edukacyjne są, zgodnie ze szkolnym planem nauczania, realizowane w klasie programowo wyższej.
-
Egzamin poprawkowy może zdawać także uczeń klasy programowo najwyższej. Ocena klasyfikacyjna ustalona przez nauczyciela jest ostateczna.
-
W klasach IV – VIII świadectwo z wyróżnieniem, (czyli świadectwo z biało – czerwonym paskiem i nadrukiem „z wyróżnieniem”) otrzymuje uczeń, który uzyskał średnią ocen co najmniej 4,75 i bardzo dobrą ocenę zachowania.
-
Uczniowi, który uczęszczał na dodatkowe zajęcia edukacyjne lub religię albo etykę, do średniej ocen, o której mowa w pkt. 1, wlicza się także roczne oceny uzyskane z tych zajęć.
-
Rodzice uczniów wyróżnionych od średniej 5.0 i powyżej otrzymują listy gratulacyjne.
-
Nagrodę książkową za bardzo dobre wyniki w nauce i aktywny udział w życiu klasy otrzymuje uczeń, którego średnia ocen wynosi co najmniej 5,0.
-
Ustalona przez nauczyciela albo uzyskana w wyniku egzaminu klasyfikacyjnego roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych i zachowania jest ostateczna.
-
Oceny śródroczne i roczne z poszczególnych przedmiotów i zachowania uczniów są zapisywane wyłącznie w dziennikach klasowych. Dopuszcza się używanie przyjętych w WSO skrótów.
-
W arkuszach ocen poszczególnych klas wpisywane są przez wychowawcę w pełnym brzmieniu wyłącznie oceny roczne z przedmiotów i zachowania.
-
Ustalona przez nauczyciela lub uzyskana w wyniku egzaminu klasyfikacyjnego niedostateczna roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych może być zmieniona w wyniku egzaminu poprawkowego.
-
Ustalona przez wychowawcę klasy roczna ocena klasyfikacyjna zachowania jest ostateczna.
-
Ucznia z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym promuje się do klasy programowo wyższej, uwzględniając specyfikę kształcenia tego ucznia, w porozumieniu z rodzicami.
-
Laureaci konkursów przedmiotowych o zasięgu wojewódzkim w szkole podstawowej oraz finaliści olimpiad przedmiotowych otrzymują z danych zajęć edukacyjnych celującą roczną ocenę klasyfikacyjną.
1. W klasie VIII szkoły podstawowej jest przeprowadzany sprawdzian poziomu opanowania umiejętności ustalonych w standardach wymagań będących podstawą przeprowadzania sprawdzianu w ostatnim roku nauki w szkole podstawowej, określonych w odrębnych przepisach.
2. Uczeń, który nie przystąpił do sprawdzianu w terminie do dnia 20 sierpnia danego roku, powtarza ostatnią klasę oraz przystępuje do sprawdzianu w następnym roku.
3. Wynik sprawdzianu nie wpływa na ukończenie szkoły. Wyniku sprawdzianu nie odnotowuje się na świadectwie ukończenia szkoły.
4. Warunki i sposób przeprowadzenia egzaminu ósmoklasisty reguluje rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych warunków i sposobu przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty.
-
Uczeń kończy szkołę, jeżeli w wyniku klasyfikacji końcowej otrzymał ze wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych oraz zajęć z języka mniejszości narodowej, mniejszości etnicznej lub języka regionalnego pozytywne końcowe oceny klasyfikacyjne wyższe od stopnia niedostatecznego, a także przystąpił do sprawdzianu, o którym mowa w § 81.;
-
Uczeń kończy szkołę z wyróżnieniem, jeżeli w wyniku klasyfikacji końcowej uzyskał z obowiązkowych zajęć edukacyjnych średnią ocen co najmniej 4,75 oraz co najmniej bardzo dobrą ocenę zachowania.
-
Uczniowi, który uczęszczał na dodatkowe zajęcia edukacyjne, religię lub etykę, do średniej ocen wlicza się także końcowe oceny klasyfikacyjne uzyskane z tych zajęć.
-
O ukończeniu szkoły przez ucznia z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym postanawia na zakończenie klasy programowo najwyższej rada pedagogiczna, uwzględniając specyfikę kształcenia tego ucznia, w porozumieniu z rodzicami/prawnymi opiekunami.
Opublikowano: 17 marca 2025 13:01
Kategoria: Dokumenty szkolne
Załączniki:
Wyświetleń: 38